Akademiska Hus köper byggnader i centrala Stockholm

Akademiska Hus köper byggnader i centrala Stockholm

Akademiska Hus har tecknat avtal med RISE (Research Institutes of Sweden) om att förvärva tre byggnader inom tomträtten Stockholm Forskningen 1 vid KTH Campus på Östermalm i Stockholm. Köpet sker genom ett bolagsförvärv till ett överenskommet byggnadsvärde om 105 miljoner kronor.

De tre byggnaderna ligger på campusområdets huvudstråk Drottning Kristinas väg och har, liksom hela KTH Campus, ett strategiskt läge nära Stockholm city. Tillsammans omfattar byggnaderna cirka 4 300 kvadratmeter som RISE idag främst använder för kontor och labb. Byggnaderna ligger i direkt anslutning till den huvudbyggnad som Akademiska Hus sedan tidigare äger och hyr ut till RISE.

- Med sin forskning, sina testbäddar och nära samarbete med näringslivet stärker RISE kunskapsklustret på KTH Campus. Som ägare av hela RISE-kvarteret kan vi nu ta ett helhetsansvar för lokalerna, säger Anna Alsborger, fastighetsdirektör på Akademiska Hus.

Akademiska Hus tillträder de tre byggnaderna den 25 oktober 2023.

Anna Alsborger, fastighetsdirektör Akademiska Hus
E-post: anna.alsborger@akademiskahus.se

Malin Ferm, presschef Akademiska Hus

Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I utveckling och förvaltning av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Idag har vi ett fastighetsvärde på 116,3 miljarder och en årsomsättning på 7,5 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 11,9 miljarder. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se