Akademiska Hus medarrangör i utställning på KTH om Sveriges första spårbilsbana

Fastighetsbolaget Akademiska Hus har tagit fram ett förslag om en spårbilsbana som kopplar samman Kungliga Tekniska högskolan, Stockholms universitet och Karolinska Institutet. Spårbilsbanan skulle ge universiteten en förutsättning att växa och utvecklas. Idag öppnar en utställning på KTH om spårbilar – färdmedlet som av många spås bli framtidens lösning för hållbart resande i städerna.

Just nu pågår en utredning som ska avgöra vilket av fyra förslag som kan bli Sveriges första spårbilsbana. Ett av de högintressanta förslagen är Akademiska Hus ”Via Academica”. Banan binder samman Vetenskapsstaden, det vill säga KTH och Stockholms universitet med det nya området Albano, som ligger mitt emellan, och på längre sikt även Karolinska Institutet. Förslaget innebär ett alternativ till bilar och traditionell kollektivtrafik för de tiotusentals studenter och forskare som idag färdas i Vetenskapsstaden.

Stockholms universitet och KTH välkomnar en sådan satsning och arrangerar tillsammans med Akademiska Hus och Nätverket KOMPASS* en utställning om spårbilar den 14-18 april på KTH Campus. En fullstor spårbil finns på plats liksom en uppbyggd spårbilsstation. Flera seminarier anordnas under dagarna där spårbilens framtid diskuteras av forskare och andra experter.

- Utvecklingen av Vetenskapsstaden är ett viktigt steg för att öka tillväxten i regionen och för att etablera Stockholm som världsledande kunskapsnation, säger Sten Wetterblad, regiondirektör för Akademiska Hus Stockholm.

- Vi har länge försökt hitta en lösning på våra trafikproblem och för en tid sedan dök spårbilarna upp som en ny möjlighet. Vi skulle vara betjänta av en sådan här lösning redan nu. Det tar 20 minuter att gå från tunnelbanan till de mest avlägsna delarna av KTH och ska man sedan till universitetet, ja, då måste man ner i tunnelbanan igen. Eller ta bilen, säger Peter Gudmundson, rektor vid KTH.

- Samarbetet mellan våra institutioner ökar hela tiden och det märks särskilt tydligt vid Albanova där våra fysiker numera sitter i samma hus som fysikerna från KTH. Det är lite för långt att gå dit och det finns inga trovärdiga kollektiva alternativ, så idag tar många bilen. Alltför många. Det finns ju tillräckligt med bilar i den här staden ändå, säger Kåre Bremer, rektor vid Stockholms universitet.

Stockholms universitet planerar tillsammans med Akademiska Hus för en utveckling av Albano, en grusplan belägen mellan Roslagsvägen och Roslagsbanan i Stockholm. Albano, med sitt strategiska läge mellan KTH, universitetet och KI, är en ny naturlig mötesplats för utbildning och forskning. Fungerande kommunikationer är dock en förutsättning för att en utveckling av området ska bli möjlig.

-Spårbilar, i kombination med andra kommunala färdmedel, möjliggör ett miljövänligt resande för studenter och forskare, säger Kåre Bremer.

Om utställningen
Spårbilsutställningen äger rum på torget framför KTH:s huvudingång på Valhallavägen 79 i Stockholm. Utställningen invigs den 14 april och är öppen för allmänheten 15-18 april, torsdag-fredag kl 11-18 samt lördag-söndag kl 10-17.

Fakta om spårbilar
En spårbil är ungefär lika stor som en vanlig bil och rymmer 3–6 personer, men kan också ta med en rullstol, barnvagn eller cykel. Den är förarlös, eldriven och går på en egen bana 4–5 meter ovan marken. En spårbilsbana kan byggas i kuperad terräng, kurvorna kan vara mycket snäva och banan kan även integreras i byggnader. Det betyder att spårbilar passar mycket bra där annan kollektivtrafik har svårt att ta sig fram, till exempel i backiga områden och trånga stadskärnor. Spårbilen är snabb, snitthastigheten är nästan 40 km/tim medan en buss i tätortstrafik snittar 17–20 km/tim. Stationerna ligger på sidospår där de lediga spårbilarna står, vilket gör att huvudspåret alltid är fritt för bilar som ska passera på väg till en annan hållplats. Det blir därför inga köer eller andra stopp på banan.

*Fakta om Nätverket KOMPASS
KOMPASS är ett nätverk av kommuner (nu 14 medlemmar) och andra tänkbara beställare av spårbilssystem. Nätverket är partipolitiskt och leverantörs-oberoende och vill främja idén om spårbilar som ett hållbart, klimatanpassat, ekonomiskt och säkert transportsystem.

Sten Wetterblad, regiondirektör Akademiska Hus Stockholm, mobil 0702-09 13 49
Kåre Bremer, rektor, Stockholm universitet, mobil 0733-669 169
Peter Gudmundson, rektor, Kungliga Tekniska högskolan, tfn 08-790 70 01

För frågor om spårbilar
Magnus Hunhammar, projektledare Pilot Spårbilar, Nätverket KOMPASS, mobil 0705-30 41 64

För bilder/rörlig bild, se www.spårbilar.se

Med cirka 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,9 miljarder i hyresintäkter och 47,7 miljarder i fastighetstillgångar 2009 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka två miljarder är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 31 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernkontoret ligger i Göteborg. Bolaget bildades 1993 då marknaden för statens fastigheter reformerades.