Akademiska Hus säljer mark till Linköpings kommun

Akademiska Hus säljer mark till Linköpings kommun

Akademiska Hus och Linköpings kommun har tecknat avtal om försäljning av drygt 110 000 kvadratmeter mark i anslutning till stadsdelen Vallastaden till en köpeskilling om cirka 150 miljoner kronor.

Försäljningen består av tre separata markområden som utgör en del av stamfastigheten Linköping Intellektet 1 med placering öster om Campus Valla och i direkt anslutning till den framväxande stadsdelen Vallastaden. Akademiska Hus säljer marken till Linköpings kommun i syfte att kommunen ska kunna detaljplanelägga och expandera Vallastaden.

- Nu kan Vallastaden växa ytterligare och fortsätta förstärka området med ny innovativ arkitektur, fler bostäder och utökad service, säger Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Försäljningen av marken kommer även att leda till att Campus Vallas attraktivitets stärks.

- Försäljning bidrar i förlängningen till ett än attraktivare Campus Valla. Området berikas med närhet till en större sammanhängande stadsdel, som kan bidra till att tydligare länka samman Campus Valla med Linköping och stärka de befintliga kopplingarna till Vallastaden och Linköpings Science Park, säger Anna Alsborger, fastighetsdirektör på Akademiska Hus.

Linköpings kommun tillträder den 1 juni 2022.

Anna Alsborger, fastighetsdirektör Akademiska Hus
E-post: anna.alsborger@akademiskahus.se

Malin Ferm, presschef Akademiska Hus

Muharrem Demirok (C), ordförande samhällsbyggnadsnämnden/kommunalråd