Akademiska Hus utvecklar unik läromiljö på KTH Campus

Akademiska Hus utvecklar unik läromiljö på KTH Campus

När framtidens byggnadsingenjörer ska utbildas, vad är då mer naturligt än att använda den egna byggnaden som studieobjekt? Akademiska Hus investerar nu drygt 120 miljoner kronor i en ombyggnad med nytänkande inom pedagogik för Byggteknik och design vid KTH i Stockholm.

Sexhundra studenter samt lärare och forskare från avdelningen Byggteknik och design flyttar från Haninge till KTH Campus för att samlokaliseras med övriga ABE-skolan (arkitektur och samhällsbyggnad). Akademiska Hus bygger därför om cirka 4000 kvadratmeter lokaler i Väg-och vattenkvarteren till lärosalar, kontor, studiehall och matsal. Eftersom studenterna är blivande byggnadsingenjörer som själva ska konstruera hus i framtiden blir huset i sig ett studieobjekt. Det innebär till exempel att en del installationer i stråk och korridorer, som sprinklerledningar och ventilationsdon, lämnas synliga för observation och förståelse.

– Det här blir en modern läromiljö i ett miljöriktigt hus, säger Stellan Lundström, professor och rektor för skolan Arkitektur och samhällsbyggnad vid KTH.

I huset byggs också ett innovativt BIM-labb (byggnadsinformationsmodellering) med datorarbetsplatser, 3D-projektorer, virtuella skrivtavlor och 3D-skrivare. Den toppmoderna tekniken gör det möjligt att utgå från en installationsprodukt, till exempel ett ventilationsrör, och på det projicera detaljer. På så vis får studenterna möjlighet att visualisera konstruktionen innan den byggs.

– Det är ett särskilt roligt projekt och en extra utmaning att skapa framtidens lärandemiljöer för framtidens byggnadsingenjörer. Jag vill också passa på att välkomna de drygt 600 nya studenter samt lärare och forskare som ska flytta hit och som kommer att bidra till ett än mer innovativt och spännande KTH Campus, säger Sten Wetterblad, regiondirektör för Akademiska Hus Region Stockholm.

Hela huset ska präglas av öppenhet och transparens. De nya undervisningslokalerna kommer därför att få väggar med många glaspartier. För att möta KTH:s och Akademiska Hus högt ställda energisparkrav byts en del fönster för bättre energiprestanda och ett utökat fläktrum skapar möjlighet för värmeåtervinning.

Byggstart beräknas ske hösten 2014 med inflyttning ett år senare.

Sten Wetterblad, regiondirektör Akademiska Hus Region Stockholm
E-post: sten.wetterblad@akademiskahus.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 57 miljarder och en omsättning på fem, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 26 miljarder. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se