Akademiska Hus vinnare i BA Tech Awards 2023

Akademiska Hus vinnare i BA Tech Awards 2023

Idag delades det prestigefyllda priset BA Tech Awards ut på Business Arena i Stockholm. Vinnare blev Akademiska Hus och bolagets arbete med att digitalisera den fysiska campusmiljön vid landets universitet och högskolor.

BA Tech Awards premierar tekniska lösningar, digitala innovationer och nyskapande initiativ som driver framtidens fastighetsutveckling framåt. Akademiska Hus var en av tre finalister i den nyinrättade priskategorin ”Mest innovativa offentliga verksamhet” och det bolag som till slut kammade hem vinsten.

Juryns motivering lyder:
"Att skapa en bättre kundupplevelse är något som är grundläggande i fastighetsbranschen. Kan man samtidigt skapa en effektivare verksamhet både vad gäller affärsnytta och miljö så är det givetvis jackpott. Med realtidsdata, en konkret pitch och tydliga fakta säger man nej till outnyttjade ytor."

– Det som började som små, experimentella projekt för att utforska digitala tvillingar och IoT-sensorer har under de senaste två åren utvecklats till en omfattande satsning inom Akademiska Hus för att digitalisera den fysiska miljön på campus. Genom datadrivna insikter kan vi tillsammans med våra kunder förbättra dagens fastigheter men också utveckla än bättre kunskapsmiljöer och campusområden i framtiden, säger Ulf Däversjö, direktör för affärsteknik och utveckling på Akademiska Hus.

Akademiska Hus har implementerat IoT-sensorer och digitala modeller på campus efter campus och integrerat dem med befintliga system för att samla in, organisera, analysera, visualisera och dela data på nya sätt både internt i bolaget och tillsammans med de samverkande lärosätena. Resultaten inkluderar lägre kostnader för lärosätena, minskad miljöpåverkan och en effektivare fastighetsförvaltning.

Läs mer om Akademiska Hus digitaliseringsarbete här: https://www.akademiskahus.se/campusutveckling/digitalisering-av-campus/

Ulf Däversjö, direktör för affärsteknik och utveckling, Akademiska Hus
E-post: ulf.daversjo@akademiskahus.se

Malin Ferm, presschef, Akademiska Hus