Arkitektförslag klart för tillbyggnad av Ekonomihögskolan i Lund

Arkitektförslag klart för tillbyggnad av Ekonomihögskolan i Lund

Akademiska Hus och Lunds universitet har utsett arkitektkontoret Dorte Mandrup Arkitekter till vinnare av parallella skissuppdrag för ett nytt hus åt Ekonomihögskolan. Målet med tillbyggnaden är att skapa en samlad lärandemiljö där undervisning och forskning.

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet ligger strax öster om stadens centrum, mellan Lunds Tekniska Högskola (LTH) och forskningsbyn Ideon. Ekonomihögskolan har idag lokaler längs Tunavägen och Ole Römers väg, men hyr även in sig i kontorsfastigheter på Ideonområdet. Den planerade utbyggnaden kommer att ge utrymme för ytterligare 2000 personer och möjlighet för Ekonomihögskolan att samla sin verksamhet i ett och samma kvarter, där ny bebyggelse länkas med befintliga hus.

Inför om- och tillbyggnaden har Lunds universitet och Akademiska Hus under våren 2013 engagerat tre arkitektkontor till ett parallellt skissuppdrag. I uppdraget ingick att komplettera befintliga byggnader med ett nytt hus och bygga samman hela kvarteret till en attraktiv och väl fungerande helhet där hela verksamheten kan samlas. I uppdraget ingick även att gestalta en arkitektur som ska locka studenter och medarbetare både nationellt och internationellt. Deltagande arkitekter var Tham & Videgård (Stockholm), Snøhetta (Oslo) samt vinnande kontor Dorte Mandrup Arkitekter (Köpenhamn). Bedömningsgruppen har bestått av ledamöter från Akademiska Hus, Lunds universitet och Lunds kommun.

– Ekonomihögskolans önskemål har varit att kunna samla verksamheten i en modern lärandemiljö där det är viktigt att det finns möjligheter till möten samt gemensamma vistelseytor. Dorte Mandrups förslag tillgodoser detta mycket viktiga önskemål bäst enligt bedömningsgruppen, säger Kristina Eneroth, prorektor vid Ekonomihögskolan.

Dorte Mandrup har i sitt förslag fyllt ut stora delar av tomten där den gamla handskfabriken idag ligger, med en enplansbyggnad runt två gröna innergårdar. Enplansbyggnaden bildar en sömlös enhet med den befintliga Ekonomihögskolan och i den samlade bottenvåningen finns de flesta student- och undervisningslokalerna. Mot nordväst reser sig en fyra våningar hög kontorsvolym. Det blir denna, nästan kvadratiska byggnad, som dominerar kvarterets arkitektoniska uttryck. De befintliga byggnaderna, tillsammans med den nya enplansbyggnaden, utgör basen för den högre volymen. Effekten på gatunivån blir en upplevelse av variation och småskalig stadsmiljö.

– Bedömningsgruppen är överens om att detta kommer att bidra till en attraktiv närmiljö, samtidigt som det nya Ekonomicentrum ges den arkitektoniska prestige som också önskas, säger Tomas Ringdahl, regiondirektör för Akademiska Hus Region Syd.

Nästa steg inför beslutet om genomförande av projektet är att förslaget ska bearbetas ytterligare och kostnadskalkyler ska tas fram. Dessutom ska frågan om vem som ska vara fastighetsägare för den planerade nybyggnaden diskuteras.

Efter en donation av Crafoordska stiftelsen förvaltar idag Statens Fastighetsverk befintliga Holger Crafoord Ekonomicentrum medan Akademiska Hus äger marken som är tänkt för den nya byggnaden.

Tomas Ringdahl, regiondirektör Akademiska Hus Region Syd
E-post: tomas.ringdahl@akademiskahus.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 57 miljarder och en omsättning på fem, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 26 miljarder. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se