Pressinbjudan: Arne Jones åtta meter höga konstverk återinvigs på campus i Lund

Pressinbjudan: Arne Jones åtta meter höga konstverk återinvigs på campus i Lund

Akademiska Hus bjuder in media till invigningen av Arne Jones skulptur Vertikal komposition som efter tolv års frånvaro gör efterlängtad comeback. Lagom till färdigställandet av byggnaden Forum Medicum står nu verket återigen på campus efter att i olika omgångar ha drabbats av skadegörelse och storm.

Datum: torsdagen den 1 juni 2023
Tid:
kl 13.00
Samling
: utanför Forum Medicums huvudentré, Sölvegatan 19, Lund

På invigningen medverkar Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus, Kristina Åkesson, dekan vid Medicinska fakulteten på Lunds universitet, samt Patrick Amsellem, direktör för Statens konstråd.

Om Vertikal komposition
När Fysiologiska institutionen vid Lunds universitet i mitten av 1950-talet flyttade in i sina nya lokaler på Sölvegatan i Lund köptes Arne Jones skulptur Vertikal komposition in som offentlig utsmyckning. Skulpturen kom till campus efter ett nära samarbete mellan institutionsbyggnadens arkitekt Klas Anshelm och professorn i fysiologi Georg Kahlson.

1980 skadades skulpturen för första gången i en storm. Då konstnären Jones dött några år tidigare tillfrågades konstnären Thure Thörn att laga skulpturen, som var gjord av koppar. Verket stod därefter ståtligt på campus i många år, men efter att det utsatts för skadegörelse och ännu en kraftig storm var Akademiska Hus av säkerhetsskäl tvungen att ta ner skulpturen 2011.

Återskapad i nytt material efter gott samarbete
Skulpturen låg sedan i Akademiska Hus förvar i många år och ansågs vara för skadad för att kunna sättas upp igen. Men efter ett nära samarbete mellan Lunds universitet, Statens konstråd och Akademiska Hus står nu en återskapad version av verket utanför nybyggda Forum Medicum – den tillbyggnad av Biomedicinskt centrum (BMC) som står klar sedan maj 2023. Den här gången är det konstnärerna Viggo Wichmann och Marc Rizell som har skapat en ny version av verket i rostfritt stål.

För mer information och anmälan:
Malin Ferm, presschef Akademiska Hus

Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I utveckling och förvaltning av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Idag har vi ett fastighetsvärde på 115,4 miljarder och en årsomsättning på cirka 7,1 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 15,3 miljarder. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se