ElectriCity uppmärksammar elbusslinje genom överraskningskonsert med Seinabo Sey

Det unika samarbetet ElectriCity har resulterat i Göteborgs första moderna elbusslinje. Akademiska Hus är en av aktörerna i projektet. Idag startar kampanjen Silent Bus Sessions där några av Sveriges hetaste artister framför sina låtar inför ovetande resenärer på de tysta bussarna. Nu släpps musikvideor från Seinabo Sey.

Se musikvideorna här:

För några veckor sedan överraskades resenärer på den nya elbusslinjen i Göteborg av konserter, samtidigt som musikvideorna spelades in. Idag lanseras kampanjen Silent Bus Sessions, med resultatet av inspelningen med Seinabo Sey. Låtarna är unika versioner av hennes hitlåtar ”Younger” och ”Hard Time”, som framfördes a cappella med hjälp av en kör.

– Jag har längtat efter att få möjlighet att sjunga med mina vänner från Tensta Gospel Choir, så det var väldigt kul att få den möjligheten. Det var en speciell dag. Passagerarna visste ju inte vad som skulle hända och det var lite nervöst vad det skulle bli för reaktioner, berättar Seinabo Sey.

Elbusslinjen, som startade den 15 juni, är ett resultat av samarbetet ElectriCity. Bussarna på den nya linje 55 är betydligt tystare än vanliga bussar och förhoppningen är att kampanjen ska dra ytterligare uppmärksamhet till den elektriska kollektivtrafiksatsningen.

ElectriCity är ett samarbete mellan 14 partners inom näringsliv, forskning, stad och region. En av parterna är Akademiska Hus, som engagerar sig i projektet för att i sitt uppdrag att stärka Sverige som kunskapsnation främja hållbara kommunikationer till och från campusområdena Chalmers Johanneberg till Chalmers Lindholmen.

– ElectriCity har gett ytterligare en dimension av en framtidsinriktad kollektivtrafik som gör Chalmers Campus Johanneberg ännu attraktivare, säger Birgitta Hohlfält van Dalen, regiondirektör Akademiska Hus region Väst.

På torsdag fortsätter Silent Bus Sessions, då en ny artist släpper musikvideor.

Birgitta Hohlfält van Dalen, regiondirektör Akademiska Hus region Väst
Tel:0702-59 24 53
E-post: birgitta.hohltfaltvandalen@akademiskahus.se

Fakta ElectriCity
ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Att testa och utvärdera eldriven busstrafik är en central del av ElectriCity. En tyst och utsläppsfri kollektivtrafik kan trafikera platser som inte är tillgängliga för trafik idag och öppnar därför nya möjligheter för planeringen av städer och tätorter.

De tre elbussarna på linjen drivs av förnybar el och är energieffektiva, tysta och helt emissionsfria. Fordonen är utrustade med batterier som snabbladdas vid ändhållplatserna. Ombord har resenärerna tillgång till wifi och möjlighet att ladda mobilen. Hållplatsen vid Teknikgatan på Lindholmen är placerad inomhus. Förutom de tre helt eldrivna bussarna trafikeras linjen också av ett antal laddhybridbussar som går på el cirka 70 procent av rutten.

Utöver själva bussarna, omfattar samarbetet även att ta fram och testa nya hållplatslösningar, trafikledningssystem, säkerhetskoncept och energiförsörjning.

ElectriCity är ett samarbete mellan 14 partnerorganisationer. Företagen och organisationerna är: Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Keolis, Älvstranden Utveckling, Chalmersfastigheter och Akademiska Hus

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 63,8 miljarder och en omsättning på 5,7 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 20 miljarder. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se