Europeiskt energipris till Akademiska Hus och UFOS Energi

Akademiska Hus har tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting, Statens fastighetsverk, Specialfastigheter, Fortifikationsverket och Energimyndigheten under samarbetsnamnet UFOS Energi fått priset Best European Energy Service Promoter för projektet Energikicken. Priset delas ut för enastående insatser och resultat i utvecklingen av tjänster för energieffektivitet i Europa. Ordförande i UFOS är Stig Hoff, Elråd på Akademiska Hus.

UFOS får priset bland annat för sitt arbete med Energikicken, en seminarieserie som hölls på 13 platser runtom i Sverige. Energikicken syftade till att presentera och fördjupa kunskapen om energieffektivisering. Bland annat de metoder och verktyg som beskrivs i UFOS-skriften Energy performance contracting - En balansakt för besparingar med garanti, vilken introducerade energitjänster (EPC) för en bred målgrupp i Sverige. I skriften presenteras goda exempel från kommuner och landsting som visar att det går att minska energibehovet med upp till 20 % genom införande av EPC.

The European Energy Service Award delas ut i fem kategorier och är en del av The European Energy Service Initiative, som utvecklades och lanserades 2005 för att marknadsföra energitjänster i Europa. Syftet är att öka medvetenheten om alternativ och möjligheter på energiområdet och att motivera andra. Priset delades ut i Bryssel den 11 februari under Substainable Energy Week.

Om UFOS
UFOS (Utveckling av Fastighetsföretagande i Offentlig Sektor) är ett samarbetsprojekt mellan Akademiska Hus, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialfastigheter, Statens fastighetsverk, Fortifikationsverket och Energimyndigheten. Tillsammans representerar medlemmarna i UFOS 90 miljoner kvadratmeter lokalyta.

På energiområdet strävar UFOS efter att öka kunskapen om energieffektivisering i fastigheter; att utveckla och presentera metoder för energieffektivisering genom inspirationsskrifter, seminarier, nätverk och goda exempel; att öka medvetenheten och fokus på energirelaterade frågor samt att utveckla arenor för kunskapsspridning.

Stig Hoff, teknisk elråd Akademiska Hus, ordförande i UFOS Energi
Mobil: 070- 634 57 13
E-post: stig.hoff@akademiskahus.se

Mats Adolfsson, kommunikationsavdelningen Akademiska Hus
E-post: mats.adolfsson@akademiskahus.se

Med cirka 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,8 miljarder i hyresintäkter och 46,3 miljarder i fastighetstillgångar 2008 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka två miljarder är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 32 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernkontoret ligger i Göteborg. Bolaget bildades 1993 då marknaden för statens fastigheter reformerades.