Innemiljön i en av Campus Vallas äldsta byggnader uppgraderas

Tillsammans med Linköpings universitet genomför Akademiska Hus flera om- och nybyggnader på Campus Valla de kommande åren. Med sina 40 år på nacken har B-huset renoverats i olika omgångar och står nu inför upprustningens sluttetapp, i vilken Akademiska Hus investerar 46 miljoner kronor.

I höstas avslutade Akademiska Hus arbetet med att förvandla den nedlagda restaurangen Vallfarten till en ny universitetsklubb, som utgör en central del i en tydligare och mer välkomnande campusentré västerut mot Universitetsvägen i Linköping. Ett ytterligare steg i moderniseringen av befintliga byggnader på Campus Valla är att rusta upp B-huset.

Byggnaden från 1972 är näst efter A-huset den äldsta byggnaden på campus och med sina 35 000 m² också en av de största. Förutom labb, kontor, bibliotek innehåller B-huset lärosalar och allmänna ytor med café.

– I den pågående utvecklingen av Campus Valla är det lätt att bara se till de nya byggnationer som vi står inför. Upprustningen av B-huset är en minst lika viktig del i campusutvecklingen och innebär den sista etappen av byggnadens totala renovering, säger Lars Hagman, regiondirektör för Akademiska Hus Region Öst.

Senast B-huset genomgick en omfattande invändig ombyggnad var 2001. Nu är det kontorsdelen som ska anpassas efter dagens behov och krav. Ytan som kommer att beröras är cirka 5 600 m² och innefattar bland annat renovering av väggar, golv, tak och dörrar. Den nya datainstallationen med ny kabeldragning innebär ett stort lyft för B-husets datakapacitet. Man installerar också nya elcentraler, helt ny värme, ventilation och kyla samt ny belysning med närvarostyrning.

Ombyggnationen av B-huset börjar i april 2013 och beräknas vara klar i början av 2015.

Lars Hagman, regiondirektör Akademiska Hus Region Öst
E-post: lars.hagman@akademiskahus.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Genom att fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på 52 miljarder och en omsättning på fem gör oss till ett av landets största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på 26 miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se