Invigning av hållbarhetsutställning på Campus Valla i Linköping

Onsdagen den 3 oktober invigs Walk the Talk, en permanent utställning om hållbarhetsåtgärder och energieffektiviseringar på Campus Valla. Utställningen är ett samarbetsprojekt mellan Linköpings universitet, Akademiska Hus och Tekniska verken.

Linköpings universitet (LiU) ligger långt framme när det gäller miljö och hållbarhet. 2011 placerade sig LiU på femte plats bland världens universitet i den globala miljö- och hållbarhetsrankningen GreenMetric, som årligen genomförs av Universitas Indonesia. Undersökningen omfattar frågor som rör hållbarhet och miljö på universitetsområdena, men även hur universiteten arbetar med frågorna i undervisning och forskning.

Samarbete för miljön
För att uppmärksamma en del av vad som sker på Linköpings universitet öppnar nu utställningen Walk the Talk på Campus Valla tillsammans med Akademiska Hus, Tekniska verken och Linköpings kommun. Utställningen blir permanent och utgörs av stationer vid utvalda platser och i byggnader på campusområdet. Stationerna representerar några av de hållbarhets- och energieffektiviseringsåtgärder som bidragit till den höga rankningen.

– Det är glädjande att se vad vi på LiU har åstadkommit hittills när det gäller hållbarhet och energieffektivisering. Jag hoppas att denna utställning ska inspirera till nya goda förslag, säger universitetsdirektör Kent Waltersson.

Solenergi till smartphones
En av stationerna är en solcellsdriven ”smartbänk”, där besökare i universitetsparken får möjlighet att ladda sin telefon via USB-uttag och koppla upp sin musik i inbyggda högtalare. Bänken, som är gjord av återvunnen plast, är i stort sett underhållsfri och omgärdas av en grönskande spaljé som representerar användningen av dagvatten i bevattningssystemen på Campus Valla.

Kopplat till den fysiska utställningen finns också en webbplats som man enkelt navigerar sig fram till via QR-koder i anslutning till varje station.

Utställningen är öppen för allmänheten, kostnadsfri och tänkt att vara tillgänglig året runt. Walk the Talk inleds på Campus Valla men kommer senare även att finnas på Campus Norrköping och Campus US.

Invigning
Utställningen invigs den 3 oktober kl 14.00. Invigningsplatsen är smartbänken i universitetsparken, Campus Valla (mittemot Campushallen).

För mer information:
AnnaKarin Unger, Linköpings universitet
E-post: annakarin.unger@liu.se

Oskar Lindqvist, Akademiska Hus Öst
E-post: oskar.lindqvist@akademiskahus.se

Eva Ankarberg, Tekniska verken
E-post: eva.ankarberg@tekniskaverken.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Genom att fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på 52 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på 23 miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se