Ny regiondirektör till Akademiska Hus Öst

Lars Svensson har utsetts till ny regiondirektör för Akademiska Hus Öst. Han har mångårig erfarenhet från fastighetsbranschen och kommer närmast från tjänsten som chef för kommersiella lokaler vid Fastighets AB L E Lundberg i Norrköping och Linköping.

Akademiska Hus Öst är ett av sex regionbolag som tillsammans utgör Akademiska Hus, Sveriges andra största fastighetsbolag. Regionen bygger och utvecklar kunskapsmiljöer i Linköping, Norrköping, Örebro och Grythyttan. Den största kunden är Linköpings universitet med lärosäten i Linköping och Norrköping.

Ett av regionens större utvecklingsprojekt är visualiseringscentrat i Norrköping, som blir en viktig del i arbetet med att omvandla ett industrilandskap i Norrköpings innerstad till en mötesplats för näringsliv och utbildning. Ytterligare ett projekt är Mjärdevi Science City, en ny stadsdel som planeras att utvecklas intill campusområdet vid Linköpings universitet.

- Våra kunders efterfrågan på utvecklingen av nya och befintliga fastigheter fortsätter att öka över hela landet. Lars Svenssons gedigna erfarenhet inom fastighetsbranschen och starka regionala förankring gör honom till den bäst lämpade kandidaten att leda Akademiska Hus Öst i den intensiva utvecklingsfas som vi har framför oss, säger Mikael Lundström, vd och koncernchef för Akademiska Hus.

- Akademiska Hus har utvecklat och byggt några av landets främsta byggnader för utbildning och forskning. Jag ser fram emot att fortsätta det arbetet och att ytterligare stärka de långsiktiga kundrelationer som bolaget har med universiteten i region Öst, säger Lars Svensson.

Lars Svensson kommer att vara placerad på regionkontoret i Linköping. Han blir direkt underställd koncernchefen och kommer även att ingå i Akademiska Hus koncernledning.

Lars Svensson efterträder Bengt Erlandsson, som efter årsskiftet kommer att arbeta med koncerngemensamma projekt.

För mer information:
Mikael Lundström, vd och koncernchef Akademiska Hus
E-post: mikael.lundstrom@akademiskahus.se

Med cirka 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,8 miljarder i hyresintäkter och 46,3 miljarder i fastighetstillgångar 2008 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka två miljarder är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 32 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernkontoret ligger i Göteborg. Bolaget bildades 1993 då marknaden för statens fastigheter reformerades.