Pressinbjudan: Byggstart för SciLifeLabs nya lokaler i Uppsala

Pressinbjudan: Byggstart för SciLifeLabs nya lokaler i Uppsala

Den 23 maj tas första spadtaget för SciLifeLab Uppsalas nya fyravåningshus kallat Navet vid Biomedicinskt centrum i Uppsala. Syftet är att skapa en stimulerande och kreativ miljö där forskare kan mötas.

Uppsala universitet och Akademiska Hus investerar tillsammans 177 miljoner kronor för utbyggnaden vid SciLifeLab Uppsala av en mötesplats för Sveriges forskare inom medicin och molekylär biovetenskap. I det nya fyravåningshuset Navet skapas en stimulerande och kreativ miljö där forskare från Uppsala, olika delar av Sverige och gästande utländska forskare kan mötas.

Navet kommer att präglas av ett stort mötestorg som ska uppmuntra planerade och oplanerade möten mellan de olika forskningsdisciplinerna inom SciLifeLab. Byggnaden får en fri arkitektonisk form i förhållande till den mer strikta struktur som övriga BMC är uppbyggd efter. Glasväggar ska öppna upp och ge insyn mellan de olika kontorsutrymmena. Dessutom ska det finnas gott om plats för gästforskare från lärosäten i Sverige och utomlands. SciLifeLab Uppsalas plattformar erbjuder infrastruktur och kompetens inom många olika områden till forskare på nationell basis och körde redan 2011 mer än 500 projekt. Nu underlättas forskarnas fortsatta arbete vid SciLifeLab Uppsala av den nya mötesplatsen.

Totalt omfattar projektet 11 000 kvm. Fastigheten beräknas vara färdig hösten 2013.

Spadtaget tas av Eva Åkesson, rektor Uppsala universitet, Hans Antonsson, regiondirektör, Akademiska Hus samt Kerstin Lindblad-Toh, director för SciLifeLab Uppsala.

Tid och plats: BMC:s innergård hus 9-11, den 23 maj, kl 10. Välj entré A11.

Hans Antonsson, regiondirektör Akademiska Hus Uppsala
E-post: hans.antonsson@akademiskahus.se

Kerstin Lindblad-Toh, director Scilifelab Uppsala
E-post: kerstin.lindblad-toh@imbim.uu.se