Pressinbjudan: Byggstart för världens modernaste musikhögskola

Pressinbjudan: Byggstart för världens modernaste musikhögskola

Akademiska Hus och Kungliga Musikhögskolan (KMH) bjuder in media till det första spadtaget för KMH, som ska bli en central mötesplats för musik. Det nya campusområdet stärker ytterligare Stockholms internationella attraktionskraft inom konstnärlig utbildning och forskning.

Dag: tisdagen den 5 november
Tid: klockan 13.00
Samling: Lidingövägen, mellan KMH:s entré på Lidingövägen 12 och korsningen Lidingövägen/Valhallavägen, Stockholm.

Medverkar vid första spadtaget gör:
Jan Björklund, utbildningsminister
Cecilia Rydinger Alin, rektor KMH
Ann Sofie von Otter, hovsångerska och alumn vid KMH
Sten Wetterblad, regiondirektör Akademiska Hus Region Stockholm
Svante Hagman, VD för NCC Construction Sverige AB
Cecilia Eriksson, KMH:s studentkårs ordförande

Kungliga Musikhögskolan skriver svensk musikhistoria!
KMH och Akademiska Hus bygger ett helt nytt campus mitt i Stockholm. Målet är att KMH ska bli världens modernaste musikhögskola och ytterligare förstärka sin position som nationellt och internationellt musikcentrum med spännande och gränsöverskridande verksamhet, vetenskaplig och konstnärlig forskning, samt erbjuda en stor mängd konserter för allmänheten. Genom att behålla det centrala läget har man kvar närheten till ett stort antal av de andra högskolorna som finns i universitetshuvudstaden Stockholm. Akademiska Hus investerar cirka 800 miljoner kronor i projektet.

För mer information och anmälan:

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 57 miljarder och en omsättning på fem, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 26 miljarder. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se

Om Kungliga Musikhögskolan
Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) är Sveriges enda fristående statliga högskola för högre musikutbildning. KMH utbildar drygt 600 studenter om året inom bl. a. folkmusik, jazz, klassisk musik, dirigering, komposition, musik- och medieproduktion samt olika lärarutbildningar med inriktning musik. KMH har särskilt uppdrag att ge utbildningar i orkester- och kördirigering, elektroakustisk komposition och pianostämning. KMH bedriver även konstnärlig och vetenskaplig forskning och forskarutbildning, utbildar i bl. a. musikterapi, och deltar i omfattande konstnärliga och pedagogiska forsknings- och utvecklingsprojekt i Sverige och internationellt. Med 250-300 egna konserter och andra evenemang varje år är KMH en av Stockholms större kulturarrangörer.