Pressinbjudan: Nytt unikt sätt att återvinna lågvärdig värme i Linköping

Pressinbjudan: Nytt unikt sätt att återvinna lågvärdig värme i Linköping

Akademiska Hus och Tekniska verken bjuder in media till premiärvisningen av ett avancerat resurseffektivt system vid Linköpings universitet, som ska bidra till flera stora hållbarhetsvinster både miljömässigt och ekonomiskt.

Datum: tisdag 15 mars
Tid: kl. 11.00
Plats: Linköpings universitet, B-huset ingång 27 plan 3, lokal: Systemet

I mitten av februari började ett nytt tekniskt system användas på Linköpings universitet som Akademiska Hus, Tekniska verken och Bravida ligger bakom. Kortfattat handlar det om att ta tillvara på lågtempererad lågvärdig värme, som tidigare inte utnyttjats, för att värma universitetets lokaler. Den avancerade tekniken bidrar till att energianvändningen och koldioxidutsläppen minskar och förhoppningen är att fler ska ta efter konceptet.

På pressträffen medverkar:
Kenneth Sigfridsson, VVS-ingenjör Akademiska Hus
Lars Hagman, regiondirektör Akademiska Hus
Mile Elez, teknisk direktör Tekniska verken
Emil Berggren, utvecklingsingenjör Tekniska verken
Jimmy Fornander, ansvarig för kyla Tekniska verken

De presenterar det nya tekniska systemet och berättar om samverkansprojektet som lett fram till en innovativ lösning för energiåtervinning. Media kommer också att erbjudas en guidad tur för att se tekniken ”in action”.

Anmälan om deltagande och mer information:
Rebecka Gunnarsson, kommunikationsansvarig Akademiska Hus region Öst
E-post: rebecka.gunnarsson@akademiskahus.se

Lana Brunell, pressansvarig Tekniska verken i Linköping
E-post: lana.brunell@tekniskaverken.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 66,6 miljarder kronor och en årsomsättning på 5,7 miljarder kronor. För att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 17,5 miljarder kronor. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se

Om Tekniska verken
Vi på Tekniska verken är en del av ca 260 000 privat- och företagskunders vardag. Varje timma, dag och natt, året runt arbetar vi för att leverera produkter och tjänster som gör livet enklare. Vi levererar bland annat el, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas och effektiva energilösningar. Vår vision är att tillsammans med våra kunder bygga världens mest resurseffektiva region – och vi är på rätt väg. Läs gärna mer på tekniskaverken.se