Pressinbjudan: Premiärvisning av världens modernaste musikhögskola

Pressinbjudan: Premiärvisning av världens modernaste musikhögskola

Akademiska Hus bjuder in media till en förhandsvisning av nya Kungliga Musikhögskolan (KMH) på KTH Campus. KMH blir en central mötesplats för musik som ska stärka både Stockholms och landets internationella attraktionskraft inom konstnärlig utbildning och forskning.

Datum: Tisdagen den 19 april
Tid: 09.30-10.30
Plats: Samling vid Valhallavägen 105, utanför nya KMH:s huvudentré, vid byggstängslet. Tunnelbanestation: Stadion.

Vi ger er en unik chans att för första gången besöka denna efterlängtade byggnad som efter decennier av planering nu står klar. Här har ett nytt musikcentrum skapats för såväl studenter, lärare och allmänhet med plats för utbildning, vetenskaplig och konstnärlig forskning samt ett stort utbud av konserter.

Akademiska Hus har investerat cirka 800 miljoner kronor i de 21 600 kvadratmeter stora lokalerna, som på ett spännande sätt kombinerar nyskapande arkitektur med de kulturminnesskyddade stall- och ridhusbyggnaderna på tomten.

På pressträffen medverkar bland andra Sten Wetterblad, regiondirektör Akademiska Hus region Stockholm, Erik Westin, stf regiondirektör Akademiska Hus region Stockholm och Cecilia Rydinger Alin, rektor KMH. Tillsammans berättar de om framväxten och betydelsen av det nya campusområdet där nästa generations musiker och världsstjärnor skapas. Media erbjuds också en guidad tur genom de nya lokalerna följt av intervjumöjligheter och fotografering.

Verksamheten flyttar in i nya Kungliga Musikhögskolan efter sommaren då även invigningen hålls.

För mer information och anmälan:
Liv Öberg, kommunikationsansvarig Akademiska Hus region Stockholm
E-post: liv.oberg@akademiskahus.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 66,6 miljarder kronor och en årsomsättning på 5,7 miljarder kronor. För att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 17,5 miljarder kronor. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se