Toppmodernt labbhotell ska få unga företag att utveckla kemibranschen

Greenhouse Labs på KTH Campus i Stockholm blir ett komplett centrum för nystartade innovativa kemiföretag. Inför inflyttningen investerar Akademiska Hus i nya lokaler som ska ge företagen tillgång till avancerad teknisk utrustning och närhet till den samlade kompetensen av forskare, lärare och professorer.

Greenhouse Labs har en strategisk placering i gångstråket mellan institutionerna för kemi och kemiteknik på KTH Campus i Stockholm. Verksamheten vänder sig till forskningsbaserade mindre företag med behov av labbmiljöer där de kan utveckla nya material och kommersialisera sina produkter. I området finns sedan tidigare KTH Innovation och riskkapitalbolaget KTH Chalmers Capital med resurser och kontakter som kan bli viktiga för företagen. Greenhouse Labs ska ägas av KTH men drivas av Kemiskolan.

– Genom att skapa en ny verksamhet, Greenhouse Labs, tar KTH och Skolan för Kemivetenskap initiativet till att öka innovationskraften och stärka entreprenörskapet inom kemiområdet, säger Peter Gudmundson, rektor för KTH.

– Att tillsammans med KTH få utveckla Greenhouse Labs åt unga företagare är mycket inspirerande och kul. Utvecklingen bidrar till att KTH-campus blir ett än mer spännande och levande campus, säger Sten Wetterblad, regiondirektör för Akademiska Hus Stockholm.

Greenhouse Labs byggs i två våningar och erbjuder totalt sjutton toppmoderna laboratorier i varierande storlek. Lokalerna kommer också att utrustas med platser för mindre utställningar och en lounge för mötesrum. Planer finns på att låta delar av fasaden bestå av glas så att Greenhouse Labs verksamhet blir synlig för förbipasserande.

Totalt investerar Akademiska Hus 40 miljoner kronor i den 1 400 kvadratmeter stora byggnaden. Inflyttning är planerad till april 2012.

Sten Wetterblad, regiondirektör Akademiska Hus Stockholm
E-post: sten.wetterblad@akademiskahus.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Inget annat. Genom att helt fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på nära 50 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på närmare arton miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se