Dubbelt upp för Akribi i Luleå

Dubbelt upp för Akribi i Luleå

Nyligen beslutade sig Luleå Energi för att välja Akribis ekonomisystem. Nu har kommunens nya avfalls- och VA-bolag – Luleå Miljöresurs AB – kommit till samma slutsats och valt Akribi som sitt ekonomisystem i det utökade bolaget.

- När kommunen beslutade sig för att bolagisera sin VA-verksamhet och slå samman det med det redan existerande avfallsbolaget, var vi tvungna att byta till ett ekonomisystem som klarar av att hantera de större volymerna i ekonomiarbetet som blir följden av sammanslagningen av de två verksamheterna. Vi gjorde en upphandling parallellt med Luleå Energi och fastnade till slut för Akribis användarvänliga och branschanpassade system, säger Lotta Rova, ekonomichef på Luleå Miljöresurs AB.

Effektivisera och förenkla
Med sitt nya ekonomisystem hoppas bolaget kunna fortsätta att utveckla och digitalisera sitt ekonomiarbete. De har redan kommit relativt långt vad gäller digital fakturahantering men det finns fortfarande saker som kan automatiseras och effektiviseras.

- Jag tänker kanske framför allt på möjligheten att automatkontera återkommande fakturatyper men det finns säkert fler områden som vi kan förenkla och rationalisera, säger Lotta. Sen hoppas vi också på att kunna göra fler analyser och få ut de rapporter vi behöver.

- Utifrån det vi har sett av systemet så här långt så tror vi att det passar våra behov och de krav vi har i vår verksamhet, så vi ser fram emot att få komma igång snart!