Hebyfastigheter vill utvecklas med Akribi

Hebyfastigheter vill utvecklas med Akribi

Från den 1 november kliver Hebyfastigheter i Heby över till Akribis ekonomisystem. Med bytet hoppas man dels kunna utveckla sitt ekonomiarbete och dels få tillgång till en bättre rapport- och analysstruktur i den löpande redovisningen.

Sedan 15 år tillbaka arbetar Hebyfastigheter i ett kombinerat ekonomi- och fastighetssystem, och enligt ekonomichefen Christina Perman innebär den typen av lösningar ofta kompromisser och minskad flexibilitet. Komplexiteten i systemen har gjort att det uppstått en hel del ad hoc-lösningar längs vägen, som ändå inte kunnat tillgodose ekonomiavdelningens behov fullt ut.

- Vi känner att vi inte riktigt fått ut allt som vi vill ur vårt nuvarande system och efter 15 år med samma rutiner kan det också vara nyttigt att utmana sig i en helt ny lösning. Det är bakgrunden till att vi beslutade oss för att upphandla ett nytt ekonomisystem för Hebyfastigheter, säger Christina.

Tryggt att byta
Till sin hjälp i upphandlingen tog man Svefa, som gallrade ut tre slutliga leverantörer av ekonomisystem på marknaden. Dessa ställdes emot varandra i ett antal utvalda parametrar och i den utvärderingen var det Akribi som till slut kom ut allra bäst.

- Vi känner till Akribi sedan tidigare och vet att de erbjuder ett system som är anpassat efter de särskilda behov som finns i fastighetsbranschen, så det gör att det kommande bytet känns extra tryggt. Det vi hittills har sett av systemet så verkar det även vara en användarvänlig och överskådlig miljö, vilket vi också ser fram emot att få arbeta i.

Enligt plan ska bytet inledas från den 1 november och Christina ser redan fram emot att kunna dra största möjliga nytta av det rapport- och analyspaket som Akribis system erbjuder.

- Mitt intryck är också att Akribi erbjuder kortare beslutsvägar och en mer personlig support. De verkar enkla att ha att göra med och det uppskattar man som kund, säger hon.

Fakta Hebyfastigheter
Hebyfastigheter äger och förvaltar ett 50-tal kommunala lokaler, som skolor, förskolor och idrottsanläggningar. I koncernen finns även dotterbolaget Hebygårdar som äger och förvaltar cirka 900 bostäder i Heby kommun. Omsättningen är cirka 820 mkr/år. Koncernen har cirka 40 medarbetare. Läs mer på https://hebygardar.se/.