Höörs Fastighets AB väljer Akribi som nytt ekonomisystem

Höörs Fastighets AB väljer Akribi som nytt ekonomisystem

Höörs Fastighets AB – det allmännyttiga bostadsbolaget i Höörs kommun – har beslutat sig för att byta till Akribis ekonomisystem. Valet av Akribi görs efter en noggrann marknadskartläggning och därefter en upphandling med en tuff kravspecifikation.

- Akribi var den leverantör som föll bäst ut i upphandlingsprocessen och det som avgjorde till deras fördel var framför allt systemets verktyg för automatiska fakturaflöden och den branschanpassade momsmodulen för hantering av fastighetsmomsen. Det här är funktioner som vårt nuvarande system inte hanterar och dessutom är det på väg att avvecklas, så ett byte var helt nödvändigt, säger Bo-Göran Hansen, ekonomichef på Höörs Fastighets AB.

Mer tid för analys
Det befintliga systemet man använder är ett kombinerat ekonomi- och fastighetssystem, så man är även mitt uppe i en process att välja ett fastighetssystem. Där är de sista besluten inte tagna ännu, men när allting är på plats hoppas Bo-Göran och hans kolleger att kunna lägga tid på annat än att hantera löpande fakturor och andra typer av verifikationer.

- Vi ser fram emot att få system som tjänar oss och inte tvärtom. Med en högre grad av automatik i våra processer kommer vi också kunna lägga mer tid på analys och arbeta fram bättre beslutsunderlag för verksamheten.

- Den planerade driftstarten är satt till den 1 maj och vi hoppas att Akribis erfarenhet av bytesprocesser hjälper oss att komma igång snabbt, även om det självklart innebär en omställning i början.

Höörs Fastighets AB har strax under 500 lägenheter, i kombination med kommunala verksamhetslokaler.

David Kullander

Presskontakt VD +46 70 795 74 00