Kommunala fastighetskoncernen i Strängnäs byter till Akribi

Kommunala fastighetskoncernen i Strängnäs byter till Akribi

Den kommunala fastighetskoncernen i Strängnäs – som består av Strängnäs Bostads AB och Strängnäs Fastighets AB – har beslutat sig för att byta till Akribis ekonomisystem. Efter en period med Incit Xpand får den kommunala fastighetsbolagen nu marknadens vassaste paket: Akribis ekonomisystem och Momentums fastighetssystem.

- I och med att Incit köpte Momentum blir det att vi väljer att uppgradera till Momentums fastighetssystem, och med den färdiga integration som finns till Akribis ekonomisystem så är valet ganska enkelt för oss. När vi fick en demo av Akribis system gillade vi verkligen det vi såg, inte minst att det så tydligt är människor med ekonomisk kompetens som utvecklat systemet, säger Kenth Ahlman, ekonomichef för fastighetskoncernen i Strängnäs.

Han framhåller framför allt funktionerna för automatiserade fakturflöden och kontering som särskilt tilltalande för bolagens behov av att ytterligare digitalisera sina ekonomirutiner. Även den etablerade kopplingen till Momentums fastighetssystem ser Kenth som en stor fördel.

- Jag har bytt system några gånger genom åren, men dettas är nog det bytet som känns mest inspirerande och roligt. På förhand känns det som om Akribi kan den här processen väl och att vi är i trygga händer under bytet.

Bättre överblick

Konverteringen från Incit har redan påbörjats och om allt går enligt plan ska koncernen i Strängnäs vara fullt driftsatt i mitten av februari. Först och främst vill man klara av det stundande årsbokslutet och sen starta upp ett nytt år i den nya systemmiljön.

- Även om det är två separata aktiebolag så bedrivs ekonomiarbetet i gemensam regi och jag är ansvarig för båda bolagen. Vi tror att vi kommer att få en bättre överblick och analysmöjlighet för koncernen med Akribis ekonomisystem, säger Kenth.

Fakta:

Allmännyttiga fastighetsbolaget Strängnäs Bostads AB förvaltar för närvarande 1267 lägenheter och omsätter cirka 115 miljoner kronor per år. Strängnäs Fastighets AB förvaltar 170 000 kvadratmeter lokalyta.