Tre av totalt sex medarbetare på Östersundshems ekonomiavdelning. Från vänster, Katarina Undrom, Fredrik Eriksson och Sara Andersson. Saknas på bilden gör Ingela Persson, Gunvor Olsson och Frida Wiklund.

Östersundshem: ”Vi sätter stort värde på Akribis höga servicenivå”

Efter ett förberedande projektarbete på mindre än två månader gick Östersundshem över till Akribis ekonomisystem den 1 juni i år. Enligt ekonomichefen Sara Andersson har övergången till det nya systemet gått smidigt, inte minst tack vare den höga servicenivå som Akribi hållit genom projektet.

- Samarbetet med Akribi har verkligen fungerat smärtfritt, och där har man levererat över förväntan. Vi har hela tiden känt oss trygga genom processen, där de sett till att alla integrationer och all data kommit på plats i det nya systemet och fungerar på ett bra sätt, säger Sara Andersson.

Efter bara ett par månaders användning är det såklart svårt att göra några stora jämförelser med Östersundshems tidigare ekonomisystem, men enligt Sara finns det ändå flera märkbara skillnader.

- Framför allt märker vi att många funktioner är snabbare i Akribis system och att hela strukturen är mer pedagogiskt uppbyggd. En annan viktig skillnad är att vårt nya ekonomisystem är bättre anpassat efter våra unika behov som fastighetsbolag, vad gäller exempelvis hanteringen av fastighets- och schablonmoms.

- Sen har Akribi även en smidig lösning för hantering av elektroniska leverantörsfakturor. Östersundshem förväntar sig att kunna effektivisera den processen genom att automatisera stora delar av leverantörsfakturaflödet i Akribis system.

Snart dags för bokslut
Den sista augusti är det dags för det stora elddopet, då det första delårsbokslutet ska göras i Akribis system. Redan nu har man hunnit med att göra månadsavstämningar med goda resultat, så Sara känner sig lugn inför den brytpunkten.

- Vi får väldigt bra support från Akribi, så skulle något hänga upp sig i den processen är jag säker på att de löser det på ett snabbt och bra sätt, säger hon.