Stiftelsen Karlstadshus väljer Akribi när ekonomiarbetet ska drivas i egen regi

Stiftelsen Karlstadshus väljer Akribi när ekonomiarbetet ska drivas i egen regi

Stiftelsen Karlstadshus – ett bostadsföretag som ägs gemensamt av Karlstad kommun och Riksbyggen – är på väg att bygga upp en egen organisation för drift och ekonomi. När den nya organisationen skulle upphandla ekonomisystem föll valet till slut på Akribi.

- När vi tittade på alla parametrar var det till slut ingen tvekan om att Akribi erbjöd det systemet som bäst kunde möta våra kravspecifikationer och behov. Vi fastnade för att det känns som ett modernt och användarvänligt system samt att det är väl etablerat på marknaden, säger Anders Noaksson, som är ny ekonomichef på Stiftelsen Karlstadshus.

Långt framme
Just nu pågår det intensiva förberedelser för att den nya organisationen ska kunna stå på egna ben från den 1 januari 2024, då ekonomi och drift tidigare har hanterats av en annan part.

- Vi sätter stor vikt vid att kunna digitalisera och automatisera stora delar av ekonomiarbetet, och där har vi ju sett att Akribi ligger långt framme och erbjuder de lösningar som vi behöver framåt, förklarar Anders.

Gillar självförtroendet
Även om det just nu är stressigt och många processer som behöver genomföras innan årsskiftet, har Anders stort förtroende för att Akribi klarar av att ha systemet i drift i tid. Han gillar framför allt det självförtroende som genomsyrar Akribis organisation när det gäller att driftsätta ekonomisystem med kort varsel och helt på digital väg.

- Det märks verkligen att de har gjort den här resan förut och det känns väldigt förtroendeingivande. De signalerar klart och tydligt att vi kommer att klara detta, och det gör man ju bara om man har ordentligt på fötterna, säger Anders.

Fakta: Stiftelsen Karlstadshus

Stiftelsen Karlstadshus bildades 1953 med syfte att aktivt verka för en ökad tillgång på bostäder i Karlstads kommun. Karlstads kommun och Riksbyggen stod gemensamt för kapitalet till grundfonden till Stiftelsen.

Stiftelsen är idag den näst största aktören på bostadsmarknaden i Karlstad, med 2 592 lägenheter i åtta områden. Omsättningen är ca 180 mkr på årsbasis.