Törebodabostäder byter till Akribis ekonomisystem.

Törebodabostäder: "Enklare än förväntat att byta ekonomisystem"

Törebodabostäder är ett av många fastighetsbolag som i höst byter från Incit Expand till marknadens bästa paketlösning: Akribis ekonomisystem och Momentums fastighetssystem. För ekonomisystemet har planen varit att göra ett snabbt byte, där alla delar ska vara implementerade och integrerade i Akribis system på bara 4–5 veckor.

- Från start ställde vi oss lite frågande till den snabba projekttiden, men ett par veckor in i projektet finns det ingenting som motsäger den ambitiösa tidplanen. Akribis medarbetare är mycket professionella och verkar kunna sina saker, så vi ser fram emot att vara igång enligt plan, säger Dan Harryzon, VD för Törebodabostäder.

Projektstarten var den 1 november och om allt fortsätter att flyta på i projektet, är tanken att Akribis ekonomisystem ska vara i full drift från den 1 december.

- För vår del är det en fördel att kunna ha allt klart till årsskiftet, så att vi kan starta det nya bokslutsåret i det nya ekonomisystemet, säger Dan.

Effektivisera och digitalisera
Törebodabostäder beslutade sig för att lämna Incit Expand när det meddelades att systemet inte längre skulle vidareutvecklas. Man har tidigare kikat på både Akribi och Momentum, och nu uppstod rätt läge att ta klivet över i nya systemmiljöer. Med nya ekonomi- och fastighetssystem på plats hoppas Törebodabostäder på att kunna effektivisera delar av sitt arbete.

- Framför allt ser vi fram emot att kunna skapa fler digitala flöden och processer, med en högre grad av automation inom exempelvis vår faktura- och attesthantering. Vi ser även fram emot att kunna dra största möjliga nytta av integrationen mellan Akribi och Momentum, säger Sandra Verngren, som är ny ekonomiansvarig på Törebodabostäder.

Fakta: Törebodabostäder
Det allmännyttiga bostadsföretaget i Töreboda kommun i Västergötland. Med 348 bostäder och ett fåtal lokaler är Törebodabostäder ett av de minsta bolagen inom allmännyttan i Sverige.