TopBostäder vill utvecklas med fastighetsmarknadens bästa systempaket

TopBostäder vill utvecklas med fastighetsmarknadens bästa systempaket

TopBostäder – det allmännyttiga bostadsföretaget i Gällivare – väljer att gå över till fastighetsmarknadens bästa paketlösning: Akribis ekonomisystem och Momentums fastighetssystem. Med de nya systemen på plats siktar TopBostäder på att effektivisera sina arbetsprocesser och därmed få en bättre fastighetsekonomi totalt sett.

- Vi vill dra nytta av de synergier som finns i de här två systemen och därmed få ett modernare sätt att arbeta med vår ekonomi och drift. Momentums fastighetssystem har jag erfarenhet från min tidigare roll på Nora Bostäder och Akribis ekonomisystem har jag bara hört väldigt mycket gott om, säger Carina Royson, VD för TopBostäder.

För närvarande arbetar TopBostäder i ett kommunalt ekonomisystem, i kombination med fastighetssystemet Incit. När Carina anslöt till TopBostäder tidigare i år, var en av hennes första åtgärder att inleda en process med att uppgradera bolaget på systemsidan. Efter beslut om att gå över till Momentums fastighetssystem föll det sig naturligt att även byta ut ekonomisystemet.

- Med tanke på den färdiga integration som redan finns mellan Momentum och Akribi, så blev det naturligt att välja Akribis ekonomisystem. Vi såg ganska snabbt att detta blev den mest förmånliga och kostnadseffektiva lösningen för oss, säger Carina.

Första steget blir att byta till Akribis och enligt plan ska det nya ekonomisystemet vara i drift under våren 2024. När den delen är klar, kommer även Momentum att kopplas på. Med bytet ser Carina fram emot att få ett både smidigare och modernare arbetssätt.

- Framför allt att det kommer att förenkla arbetet och göra det lättare att överblicka våra olika rutiner och processer vad gäller ekonomi och drift. Det lär bli ett digitalt steg på många områden, och vi får system som är mer i takt med tiden, säger hon.

Fakta: TopBostäder

Topbostäder AB förvaltar drygt 2000 bostadslägenheter och utöver det även kommersiella lokaler. Verksamhet är lokaliserad till tätorterna Gällivare och Malmberget. Företagets personalstyrka uppgår i dagsläget till ca 40 personer.