Vadstena Fastighets AB: ”Trygga i att det blir ett smidigt byte av ekonomisystem”

Vadstena Fastighets AB är nästa fastighetsbolag att välja fastighetsmarknadens främsta paketlösning; Akribis ekonomisystem och Momentums fastighetssystem. I det första steget byter man till Akribis ekonomisystem och målet är att vara i full drift från den 1 maj nästa år.

Vadstena Fastighets AB har haft ögonen på Akribis ekonomisystem under några år, men enligt ekonomichefen Jennifer Howell har organisationen inte riktigt varit redo att genomföra ett systembyte tidigare. Nu är tiden rätt, när Incit Xpand successivt ska fasas ut till förmån för kombinationen Akribi och Momentum.

- Nu är vi trygga i att det blir ett smidigt byte av ekonomisystem i det första steget, och att vi kommer att klara omställningen på ett smidigt sätt med stöd av Akribi. Vi har hört mycket gott om Akribis ekonomisystem via kolleger i branschen och känner därför att vi kommer att ha stor nytta av det här bytet, säger Jennifer.

Framför allt hoppas Jennifer att hon och hennes kolleger på ekonomiavdelningen kan komma bort från många manuella ekonomirutiner och istället automatisera en stor del av fakturaflöden och konteringar.

- Jag ser också att vi kommer att få en stabilare drift med den molnbaserade lösningen, men framför allt handlar det om att effektivisera det löpande ekonomiarbetet. Tiden som frigörs kommer vi istället att kunna lägga på analys och uppföljningar, och där finns det många bra funktioner som vi kan göra direkt i Akribis system istället för att exportera till Excel och liknande.

Vadstena Fastighets AB är det kommunala bostadsföretaget i Vadstena kommun. Totalt förvaltar bolaget 805 lägenheter samt ett antal kommersiella lokaler. Man förvaltar även kommunala fastigheter som skolor och idrottshallar.

David Kullander

Presskontakt VD +46 70 795 74 00