Roslagsbostäder har 2100 bostadslägenheter i sitt bestånd.

”Vi vill lägga mer tid på uppföljning och analys”

Genom ett byte till Akribis ekonomisystem vill Roslagsbostäder i Norrtälje modernisera och automatisera stora delar av sitt ekonomiarbete. Valet av nytt ekonomisystem kom efter en omfattande upphandlingsprocess, där Akribis anpassning till fastighetsbranschen var det som avgjorde.

- Vi jobbar just nu i en ganska omodern och komplex miljö, med en rad sammanbyggda system och en stor andel manuell handpåläggning. Så vi har känt ett växande behov av att ta klivet in i framtiden och effektivisera vårt ekonomiarbete, säger Susanna Träskelin Friman, ekonomichef på Roslagsbostäder.

- Vi vill kunna lägga mer tid på uppföljning och analys istället för att ägna tiden åt de olika manuella rutiner som vi måste utföra i vårt ekonomiarbete i nuläget. Vi ville även ha en molnbaserad tjänst med rik funktionalitet.

Branschanpassning avgjorde
Upphandlingen av nytt ekonomisystem lockade många intresserade leverantörer. Akribi vann till slut upphandlingen, och enligt Susanna var det systemets branschanpassning som var mest avgörande.

- Många av de specialfunktioner som vi behöver för att ta nästa steg i vårt ekonomiarbete finns redan inbyggda i Akribis ekonomisystem, så vi behöver inte lägga kraft på att bygga några anpassningar, säger Susanna,

En annan faktor som också vägde tungt i beslutet var Akribis nya integration till fastighetssystemet Momentum, där Roslagsbostäder nyligen uppgraderat till PM5.

- Vi är ju bara i startgroparna i den integrationen men vi är väldigt förväntansfulla på att se hur vi kan optimera kopplingen mellan våra ekonomi- och fastighetssystem.

Fakta Roslagsbostäder

Roslagsbostäder är det allmännyttiga bostadsföretaget i Norrtälje kommun, med mål att bygga, äga och förvalta lägenheter. I beståndet finns för närvarande 2100 lägenheter och omsättning var 208 mkr år 2020.