Edethus väljer marknadens bästa paketlösning

Edethus väljer marknadens bästa paketlösning

I höst går Edethus i Lilla Edet över till marknadens bästa paketlösning för fastighetsbolag; Akribis ekonomisystem och Momentums fastighetssystem. Efter en upphandling och noggrann utvärdering kom Edethus fram till att den här kombinationen är den bästa för att ta bolaget in i en modernare och effektivare systemmiljö.

- Vi ser ju att det finns en fungerande och beprövad integration mellan Akribi och Momentum, och det var en av de avgörande faktorerna i beslutsprocessen. När det gäller Akribis ekonomisystem så var det även många hos oss som satte stort värde på användarvänligheten och möjligheten att enkelt kunna plocka ut exempelvis rapporter ur systemet, säger Åsa Tapper, ekonomichef på Edethus.

- En annan viktig sak är enkelheten att bygga automatiserade modeller för fakturaflödet i Akribis system, en sak som vi tror kommer att underlätta väldigt mycket för oss i det dagliga arbetet.

För närvarande har Edethus ett ekonomisystem som är dåligt integrerat med fastighetssystemet, vilket gör att många av ekonomirutinerna går trögt och är ineffektiva. Det är dessutom begränsat till ett fåtal användare, något Åsa hoppas kunna förändra med bytet till Akribi.

- Idag är det är svårt att få ut de analyser och processer som man behöver och har nytta av, så där hoppas vi på en klar förbättring och även ett bättre flöde mellan Akribi och Momentum.

- Vi ser ett stort värde i att fler av våra chefer enkelt kan komma in i ekonomisystemet och ta fram de uppföljningar som de behöver i sina respektive roller.

Åsa lyfter även fram Akribis anläggningsregister som en viktig orsak till valet av ekonomisystem, som man idag har i ett helt separat system.

- Jag gillar också att man kan dela rapportmallar med andra Akribi-kunder, så att man slipper att uppfinna hjulet själv varenda gång, förklarar hon.

Fakta: Edethus

AB EdetHus förvaltar lokaler för kommunal verksamhet, industrilokaler, kommersiella ändamål, mark för exploatering, bostäder samt skogsmark. Förvaltningen omfattar administrativ och teknisk förvaltning, kapitalförvaltning samt genomförande av projekt för om-, till- och nybyggnationer. Bolaget, med säte i Lilla Edet, har ett 30-tal anställda och omsätter cirka 120 mkr/år.

Akribi System AB, med säte i Helsingborg, utvecklar ekonomisystem särskilt anpassade för fastighets-, energi- och VA-bolag. Storleksmässigt ser vi oss som en utmanare på marknaden för ekonomisystem. För oss handlar det inte främst om att sälja ekonomisystem och konsulttimmar, utan mer om att både utveckla och utvecklas i nära samverkan med kunderna. Vi är framför allt kända för våra korta beslutsvägar och förmåga att vara lyhörda inför kundernas unika behov. För närvarande är vi ett 15-tal medarbetare, med en årlig omsättning på cirka 25 mkr.