W-Invest Fastigheter AB har sitt fastighetsbestånd i Örebro och Stockholm. Foto: Philip Myrtorp, Unsplash

Koncernen W-Invest Fastigheter väljer Akribi

Den privatägda fastighetskoncernen W-Invest Fastigheter AB – med fastighetsinnehav i Örebro och Stockholm – har beslutat sig för att gå över till Akribis ekonomisystem. Med bytet av system vill ekonomiavdelningen modernisera och effektivisera koncernens ekonomi-och bokföringsarbete.

- Vi sitter i ett föråldrat system idag med många manuella rutiner, och vi har även svårt att få en bra överblick av rapporteringen på våra olika bolag i koncernen. Vi har gjort en översyn av marknaden för ekonomisystem och landade i att Akribi är det bästa alternativet för oss som fastighetsbolag, säger Helena Rundqvist, controller på W-Invest Fastigheter.

Mer analys och uppföljning
I W-Invest Fastigheter ingår ett antal olika aktiebolag och enskilda firmor, med innehav av både kommersiella fastigheter och industrifastigheter. Den totala omsättningen var 141 mkr (netto) för år 2021. När Akribis system är i drift hoppas Helena och hennes kollega på ekonomiavdelningen kunna arbeta mer med analyser och uppföljning i de olika bolagen.

- Vi vill kunna sortera och titta på ekonomin i varje enskilt bolag på ett smidigare sätt, och därmed kunna följa upp våra resultat på ett bättre sätt än idag. Genom att automatisera många processer i den löpande redovisningen kommer vi att ta ett rejält kliv framåt i vårt bokföringsarbete, och därmed också frigöra tid för analyser och fördjupningar, säger Helena.

Enligt plan ska W-Invest Fastigheter vara i drift med Akribi den 1 november, och precis som vanligt kommer alla integrationer och implementering att göras helt digitalt.

Akribi System AB, med säte i Helsingborg, utvecklar ekonomisystem särskilt anpassade för fastighets-, energi- och VA-bolag. Storleksmässigt ser vi oss som en utmanare på marknaden för ekonomisystem. För oss handlar det inte främst om att sälja ekonomisystem och konsulttimmar, utan mer om att både utveckla och utvecklas i nära samverkan med kunderna. Vi är framför allt kända för våra korta beslutsvägar och förmåga att vara lyhörda inför kundernas unika behov. För närvarande är vi ett 15-tal medarbetare, med en årlig omsättning på cirka 25 mkr.