Luleå Energi väljer Akribis ekonomisystem

Luleå Energi väljer Akribis ekonomisystem

Luleå Energi – ett av Sveriges större energibolag – väljer Akribi som sitt nya ekonomisystem. Valet av nytt ekonomisystem gjordes efter en omfattande upphandlingsprocess, där Akribi till slut fick det högsta betyget i hård konkurrens med flera av marknadens ledande leverantörer av ekonomi- och affärssystem.

När Luleå Energi kände ett behov av att uppdatera och modernisera sina ekonomirutiner, utannonserade man en upphandling, där alla intresserade leverantörer bjöds in att lämna anbud. Efter en första kvalificeringsrunda valdes fyra företag ut som fick vara med och lämna ett slutanbud, där Luleå Energi bedömde parametrar som funktionalitet, användarvänlighet och prissättning.

- Sammantaget handlar den slutliga bedömningen om hur väl systemen passar våra behov och vår budget för arbetet med vår redovisning och bokföring. I den bedömningen var det Akribi som sammantaget fick det högsta betyget till slut och vi känner oss väldigt trygga i att detta är ett system som kommer att utveckla vårt ekonomiarbete, säger Bengt Hietaniemi, t f ekonomichef på Luleå Energi, och projektledare för upphandlingsprocessen.

Luleå Energi omsätter cirka en miljard kronor per år. Bolaget har 40 000 elnätskunder, 40 000 elhandelskunder samt 10 000 fjärrvärmekunder. Så det är många anläggningar och stora fakturavolymer som ska hanteras, vilket Akribis ekonomisystem är särskilt utvecklat för att klara. Att en stor aktör som Luleå Energi väljer Akribis ekonomisystem, är ett kvitto på att Akribis satsning mot energibolagen är rätt väg.

- Vi är starka inom fastighetsbranschen men har under en tid arbetat målmedvetet med att bearbeta även energi- och VA-bolag. Vårt system passar utmärkt även för de här verksamheterna och därför är det glädjande att Luleå Energi valde oss i den tuffa konkurrensen, säger Carl Gustav Sturesson, sälj- och marknadschef på Akribi.

Akribi System AB, med säte i Helsingborg, utvecklar ekonomisystem särskilt anpassade för fastighets-, energi- och VA-bolag. Storleksmässigt ser vi oss som en utmanare på marknaden för ekonomisystem. För oss handlar det inte främst om att sälja ekonomisystem och konsulttimmar, utan mer om att både utveckla och utvecklas i nära samverkan med kunderna. Vi är framför allt kända för våra korta beslutsvägar och förmåga att vara lyhörda inför kundernas unika behov. För närvarande är vi ett 15-tal medarbetare, med en årlig omsättning på cirka 25 mkr.