Tierpsbyggen väljer Akribi som nytt ekonomisystem

Tierpsbyggen väljer Akribi som nytt ekonomisystem

Med ett föråldrat ekonomisystem och upprepade störningar i det löpande redovisningsarbetet, kände Tierpsbyggen att det var hög tid för ett nytt system. I den följande upphandlingen var det Akribi som drog det längsta strået, och nu siktar Tierpsbyggen på en mer problemfri vardag samt ökad effektivitet i ekonomiarbetet.

- Utöver att Akribi kom ut bäst i de mer formella delarna av upphandlingen, så hade vi även fått mycket goda referenser om systemet från flera kolleger inom allmännyttan. Nu räknar vi med att få ett ekonomisystem som bättre möter våra krav och som kan ge oss en lite mer problemfri vardag, säger Anders Norrström, ekonomichef för Tierpsbyggen.

Hantera specialområden
Inte minst ser Anders och hans kolleger fram emot att få arbeta med ett ekonomisystem som levererar de funktioner som ett modernt system i fastighetsbranschen bör ha. Inte minst att systemet klarar av att hantera de olika specialområden som finns vid förvaltning av fastigheter, som exempelvis den differentierade fastighetsmomsen.

- För oss är det viktigt att allt fungerar problemfritt och att vi får ett snabbt och bra stöd de gånger som det inte funkar smärtfritt. Vi vill också att systemet skall vara snabbt med korta väntetider och att det skall vara molnbaserat så att vi alltid är uppdaterade med den senaste systemfunktionaliteten, säger Anders.

Enligt planen ska Tierpsbyggen vara i drift med Akribi den 1 juni och som i alla andra driftstarter, kommer övergången och alla systemintegrationer att hanteras helt digitalt.

Tierps allmännytta
Tierpsbyggen är allmännyttan i Tierps kommun. Bolaget grundades 1963 och har sedan dess levererat bostäder och till viss del lokaler till kommuninnevånarna. Idag har man 1 839 lägenheter och cirka 33 000 kvadratmeter lokalyta. Bolaget omsätter ca 220 miljoner kr och vi är ca 110 anställda. På ekonomifunktionen arbetar sju personer.

I koncernen finns ytterligare ett bolag som både äger och förvaltar fastigheter med en total lokalyta på ca 114 000 kvadratmeter. Det bolaget omsätter cirka 170 Mkr. Där finns de kommunala fastigheterna som t ex skolor, fritidsanläggningar och förskolor.

Akribi System AB, med säte i Helsingborg, utvecklar ekonomisystem särskilt anpassade för fastighets-, energi- och VA-bolag. Storleksmässigt ser vi oss som en utmanare på marknaden för ekonomisystem. För oss handlar det inte främst om att sälja ekonomisystem och konsulttimmar, utan mer om att både utveckla och utvecklas i nära samverkan med kunderna. Vi är framför allt kända för våra korta beslutsvägar och förmåga att vara lyhörda inför kundernas unika behov. För närvarande är vi ett 15-tal medarbetare, med en årlig omsättning på cirka 25 mkr.