VAMAS avfalls- och återvinningsanläggning i Sälenfjällen, sedd från luften.

Vatten & Avfall i Malung-Sälen byter till Akribis ekonomisystem

VAMAS – Vatten & Avfall i Malung-Sälen AB – väljer Akribi som bolagets nya ekonomisystem. Med bytet vill man modernisera och automatisera sitt ekonomiarbete, och därmed effektivisera många av de processer som idag utförs manuellt.

- Vi har för närvarande ett system som vi känner begränsar oss utvecklingsmässigt, bland annat genom hur vi kan hantera den väsentliga data som finns i systemet. Därför beslutade vi oss för att byta till ett nytt, modernare system som ökar vår möjlighet att styra vår data och samtidigt kunna automatisera många av rutinprocesserna i ekonomiarbetet, säger VAMAS ekonomichef Daniel Brandt.

Demo övertygade
När beslutet om ett byte väl var fattat började Daniel att göra en översyn av marknaden för ekonomisystem, och fastande relativt snabbt för Akribis system. Dels hade han goda referenser från kolleger i VA-branschen som redan använder systemet, dels blev han övertygad via en demo där Akribi visade systemets funktioner och möjligheter.

- Jag vet att mina företrädare här på VAMAS varit inne på att byta till Akribi redan tidigare, och nu är tiden rätt att ta steget över i ett nytt system. Jag har även fått se hur exempelvis Malungshem och Västvatten jobbar i Akribis system och det ser väldigt lovande ut utifrån våra krav och önskemål, säger Daniel.

Modernare arbetsflöde
Driftstarten är satt till den 1 november, så just nu är det mycket att förbereda för Daniel och hans kolleger på VAMAS. Men när allt är på plats hoppas han att det finns fungerande integrationer med andra av bolagets driftnära system och att VAMAS har tagit ett kliv in i en mer digital process i sitt ekonomiarbete.

- Det är absolut vår förhoppning och vi ser fram emot att få ett nytt, modernare arbetsflöde.

Akribi System AB, med säte i Helsingborg, utvecklar ekonomisystem särskilt anpassade för fastighets-, energi- och VA-bolag. Storleksmässigt ser vi oss som en utmanare på marknaden för ekonomisystem. För oss handlar det inte främst om att sälja ekonomisystem och konsulttimmar, utan mer om att både utveckla och utvecklas i nära samverkan med kunderna. Vi är framför allt kända för våra korta beslutsvägar och förmåga att vara lyhörda inför kundernas unika behov. För närvarande är vi ett 15-tal medarbetare, med en årlig omsättning på cirka 25 mkr.