Tillsatserna fler trots intensiv debatt

Tillsatserna blir fler men inga dras ifrån. Och de som redan finns får användas för fler ändamål. Det är resultatet av EU:s nya lagstiftning för livsmedelstillsatser. Det konstaterar föreningen Äkta vara i sitt remissyttrande till Livsmedelsverket.

– Det är tråkigt att när man nu hade chansen att gå igenom tillsatslagstiftningen inte gjorde det med ”konsumentögon”. Då hade man kunnat använda ett minimalistiskt synsätt och rensa bort onödiga tillsatser. Nu är det istället industrins behov som fått styra förändringarna, kommenterar Björn Bernhardson, ordförande i Äkta vara.

En viktig punkt i EU:s tillsatslagstiftning är konsumentnytta, en livsmedelstillsats ska vara ”till fördel för konsumenten” som det står i förordningen. När det väl kommer till Livsmedelsverket syns inte många spår av den formuleringen. Ändringarna sker istället på industrins begäran och så länge de inte är farliga för konsumenter tillåts de.

I förordningen som ligger till grund för förändringarna står också: ”För användningen av en livsmedelstillsats och dess maximihalter bör hänsyn tas till intaget av livsmedelstillsatser från andra källor och till särskilda konsumentgruppers exponering för livsmedelstillsatsen (t.ex. allergiska konsumenter). Det perspektivet saknas i ändringsförslaget, när det gäller ett flertal tillsatser och utökade användningsområden exempelvis när det gäller fosfater, svavel, bensoater, antibiotika och det nya sötningsmedlet neotam, som man nu vill tillåta som smakförstärkare.

– Många producenter har efter den intensiva debatten börjat rensa ut tillsatser ur sina recept. Det som förut sades vara omöjligt att klara sig utan, går nu alldeles utmärkt, säger Björn Bernhardson. Då är det märkligt att myndigheterna som borde se till konsumenternas bästa accepterar fler tillsatser och med utvidgade användningsområden.

Läs mer på www.äktavara.org>>

• Konsumentfrågor

• livsmedelsindustrin
  • livsmedel
  • tillsatser

Den ideella föreningen Äkta vara bildades 2006. Föreningen driver konsumentsajten www.äktavara.org med nyheter, livsmedelsguider och bloggar. Sedan 2009 har Äkta vara även en livsmedelsmärkning som en service till de konsumenter som vill undvika tillsatser och industriella ingredienser.