En av världens ”dyraste” aktier kan nu köpas för 100 kr!

Aktiespararnas dotterbolag och fondkommissionärsfirma, Aktieinvest FK AB, gör det nu möjligt att köpa en av världens dyraste aktier - åtminstone i kronor räknat - för småbelopp. Aktieinvest erbjuder nu kunder att spara i finansgurun Warren Buffetts bolag, Berkshire Hathaway samtidigt som man lanserar möjligheten att spara via kapitalförsäkringar.

- Att erbjuda våra kunder att investera i Berkshire Hathaway är ett roligt sätt för oss att påvisa en av fördelarna med att kunna köpa andelar av aktier. Kombinationen av att kunna spara direkt i enskilda aktier redan från små belopp - och på så sätt slippa undan fondernas ofta dyra förvaltningsavgifter - samtidigt som spararen kan dra nytta av kapitalförsäkringens skattestatus gör vår tjänst unik, säger Andreas Serrander, VD Aktieinvest.

Mångmiljardären och finansgurun Warren Buffett har gjort många aktieägare rika genom sitt investmentbolag Berkshire Hathaway, där bland andra Bill Gates sitter i styrelsen. Nu kan alltså samtliga Aktieinvests depåkunder köpa andelar i bolagets kostsamma aktier. Aktien har en av väldens högsta aktiekurser. Den 24 november handlades A-aktien i runt 730 000 kronor, och B-aktien handlades i runt 24 000 kronor. Genom Aktieinvest går det nu både att månadsspara och göra engångsköp i Warren Buffetts bolag från 100 kronor och uppåt.

Aktieinvest lanserar även Aktieinvest Kapitalförsäkring. I Aktieinvest kapitalförsäkringen är det möjligt att investera och månadsspara i både andelar av aktier eller i fonder, vilket tillåter spararen att redan från små belopp förvalta portföljer med god riskspridning och ta del av börsens långsiktiga förmåga att stiga, enligt Aktiespararnas Gyllene Regler. I sortimentet finns fler än 400 aktieslag från 14 olika regioner och marknader, över 500 fonder från de flesta av världens mest kända fondförvaltare.

Aktieinvest FK AB ansvarar för ett av Aktiespararnas tre strategiska verksamhetsområden, aktiehandelstjänster. Aktieinvest strävar efter att göra sina kunder till bättre sparare. En ledstjärna är att erbjuda aktiehandelstjänster som är anpassade efter medlemmarnas behov och önskemål.

Stockholm 2008-11-28

Andreas Serrander