”De saknar social empati” - Avhoppad moderat gör upp med sitt gamla parti

Lars Sjöblom blev något av ett sanningsvittne från moderaternas inre kretsar, när han dagen före valet ställde sig i talarstolen under en protestaktion mot sjukförsäkringsreglerna - och samtidigt mot det parti han själv kämpat för i många år.

- Jag som polis, jag har aldrig sparkat på någon. Jag har aldrig slagit på någon som ligger. Men det gör man här idag – det accepterar inte jag! sa Lars Sjöblom och berättade hur han sett hur allt fler sjuka människor i sin omgivning blivit ännu sjukare av de hårda sjukförsäkringsreglerna. Själv har han också blivit drabbad genom skador i tjänsten.

- Varför ska vi vara andra klassens människor? frågade han, och kritiserade hårt de ekonomiska villkor som många sjuka nu påtvingas.

- Själv har jag har fortfarande så jag kan bo kvar hemma – men det är inte många som kan det. Kanske inte jag heller om fem sex år om det fortsätter så här.

Lars Sjöblom anser att hans forna partikamrater betraktar sjuka som något som katten har släpat in. Ibland har han haft lust att säga åt dem att vänta tills de själva blir sjuka, och se hur det är. Alla kan bli sjuka, underströk han.

– Men de har ju kanske en stor aktieportfölj att ta av, de har en privat sjukförsäkring – de drabbas inte.

- Vi bor i ett i-land. Reinfeldt sa nu på tv:n här om dagen att vi är ett bra land och vi är friska. Men alla kan inte vara friska, sa Lars Sjöblom och påpekade att ingen har valt att bli sjuk.

– Men alla har vi ett mänskligt värde. Vi är människor och jag tror på människan.

Se hela Lars Sjöbloms tal http://www.youtube.com/watch?v=rJlz4iVkJVc

• utförsäkring
  • val2010
  • valet
  • sjukförsäkring
  • moderaterna
  • sjukförsäkringen
  • sjukförsäkringsreglerna
  • sjukförsäkringssytemet
  • sjukregler
  • kristdemokraterna
  • försäkringskassan
  • fk
  • centerpartiet
  • arbetsförmedling
  • alliansen
  • folkpartiet
  • nya moderaterna
  • avhopp

Aktionsgruppen för de sjukförsäkrades rätt, som bildades i Härnösand våren 2009, är en grupp av personer och organisationer som försvarar sjuka människors rätt till försörjning. Gruppen anser att de försämringar som infördes i sjukförsäkringen 2003 och 2008 ökar och förvärrar det utanförskap som de sägs vara avsedda att motverka. Aktionsgruppen är religiöst och partipolitiskt neutral, och står öppen för alla som står bakom våra krav.