Idrottshjälpen hjälper fler - tack vare en julängel

- Under det år som har gått har det blivit allt tydligare att barns psykiska hälsa är nära förknippad med fysisk aktivitet och gemenskap i ett föreningsliv, till exempel. Så när vi skapade Idrottshjälpen insåg vi att vi kunde göra ännu mer nytta och hjälpa fler om vi samordnade insatserna, säger Petra Falk, ordförande i Aktiv Skola.

- Vi läste till exempel nyligen en ansökan från en mamma till en åttaårig flicka där hon sökte medel för att köpa nya fotbollsskor. Hon bad också om råd kring hur hon bäst skulle prata med dottern ifall detta inte var möjligt. Det är hjärtskärande att inse att det här faktiskt är verkligheten för många, säger Petra Falk.

Förstärkningen kommer i form av överskottet från Aktiv Skolas julängel. Den introducerades förra året som ett sätt att kraftsamla mot psykisk ohälsa bland barn och unga, och där hela överskottet är vikt åt förebyggande insatser. Överskottet kommer nu att gå till Idrottshjälpen.

Petra Falk berättar att Idrottshjälpen har fått ett överväldigande gensvar och att många av ansökningarna har varit mycket berörande.
    - Bara sedan starten våren 2021 har drygt hundra ansökningar kommit in till Idrottshjälpen. Beloppen man ansöker om varierar mellan 200 och 112 500 kronor och den totala sökta summan uppgår till drygt 1,3 miljoner.