AkzoNobel bjuder in till Planet Possible

AkzoNobel har stärkt sin position som en global ledare inom hållbarhet genom att lansera ett nytt koncept som sammanfattar företagets strategi om att skapa mer värde för mindre resurser.

Konceptet, som går under namnet Planet Possible, är framtaget för att driva på innovation och verka för radikal resurseffektivitet, samtidigt som det ska inspirera medarbetare, kunder och leverantörer. Planet Possible bygger på det arbete som ligger till grund för den topplacering som AkzoNobel haft på Dow Jones Sustainability Index de senaste åtta åren.

Inför dagens lansering av konceptet håller AkzoNobel en onlinedebatt. André Veneman, Corporate Director of Sustainability, menar att Planet Possible är företagets nästa stora steg framåt på resan mot att knyta ihop värdeskapande med resurseffektivitet.

– Vi vet att vår framgång hänger på vår förmåga att skapa radikalt mycket mer, med radikalt mycket mindre. Därför har vi en strategi som innebär att vi arbetar tillsammans med våra kunder för att öppna upp oändliga möjligheter i en ändlig värld, förklarar André Veneman.

– Det är viktigt att vi ökar takten i vårt arbete och bättre förstår de förändringar som krävs inom våra marknadssegment så att vi kan ta ett stort steg framåt och vända utmaningarna till möjligheter.

Genom Planet Possible, kommer AkzoNobel att arbeta tillsammans med kunder och leverantörer och utveckla ledande lösningar för att möta de ständigt föränderliga behoven som finns på marknaden. Konceptet kommer också hjälpa företaget att leva upp till sina höga hållbarhetsambitioner, där ett av målen är att minst 20% av intäkterna ska komma från produkter som har en hållbarhetsfördel för företagets kunder, jämfört med konkurrenternas produkter.

Dagens onlinedebatt finns tillgänglig som en live video stream via akzonobel.com. I debatten kommer André Veneman diskutera temat, att skapa mer värde med mindre resurser, med två ledande experter; Dax Lovegrove from WWF och Martin Chilcott från 2degrees, världens största online community med hållbarhetsexperter. Livesändningen startar klockan 14.00 CET och kommer även finnas tillgänglig som en editerad "on demand" video.

Veneman fortsätter:

– Bara för att världen har begränsade resurser, behöver inte vår ambition och fantasi vara det. Vi är fast beslutna om att hitta lösningar där det inte ser ut att finnas några.

• Kemikalieindustri

• planet possible