Nominera kandidater till AkzoNobel Science Award Sweden, ANSAS, 2011

AkzoNobel Science Award Sweden är ett pris, donerat av AkzoNobel, som delas ut för banbrytande vetenskapligt arbete som i huvudsak utförts i Sverige genom gränsöverskridande forskning och som vilar på ingenjörsvetenskaplig grund. Prissumman är 500 000 kronor.

IVA (Kunliga Ingenjörsvetenskapsakademien) ansvarar för att utse pristagare med hjälp av en jury. Priset har sedan 1999 delats ut i Sverige vartannat år. Hittills har priset delats ut till professor Sune Svanberg och professor Marcus Aldén, Lunds universitet/Lunds tekniska högskola 1999, professor Bengt Kasemo, GU/Chalmers tekniska högskola och professor Ingemar Lundström 2001, Linköpings universitet, professor Anders Brahme, enheten för Medicinsk Strålningsfysik 2003, Karolinska Institutet, professor Mathias Uhlén, Kungl Tekniska Högskolan, AlbaNova Universitetscentrum 2005, och professor Anders Ynnerman, Linköpings universitet, Campus Norrköping, Teknik och naturvetenskap 2007, professor Carl Borrebaeck, Institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet och professor Thomas Laurell, Institutionen för elektrisk mätteknik, avd. för nanobioteknik vid Lunds universitet 2009.

Under våren 2011 ska priset delas ut igen, och IVA vill ha förslag till kandidater senast den 1 maj 2010. Nominering till priset kan göras av ledamöter i IVA samt rektorer för lärosäten med omfattande forskning inom ingenjörsvetenskap. Antalet nomineringar begränsas till en per IVA-ledamot och två per lärosäte.

För nominering krävs följande information utöver egen kontaktdata:
 • Namnet på personen/personerna
 • hemvisten, dvs organisation/institution/företag
 • befattningen
 • verksamhetsområden och kort motivering
 • ålder avseende berörd person/personer

Det skriftliga förslaget skickas via e-post till ingrid.jansson@iva.se eller till Ingrid Jansson, IVA, Box 5073, 102 42 Stockholm.

Märk e-postmeddelandet/kuvertet med ”konfidentiellt”. Processen för identifiering av pristagare är sekretessbelagd och de förslag som lämnas in behandlas fullt konfidentiellt. Mer information om priset fås genom att kontakta sekreteraren i juryn, Ingrid Jansson, 08-791 29 92.

• Kemikalieindustri

• hållbar utveckling