AkzoNobel är i Almedalen för att bidra med kunskap om hur kemi bygger Levande städer

Världen står inför stora utmaningar med snabb urbanisering, befolkningstillväxt och begränsade naturresurser. Det globala färg- och kemiföretaget AkzoNobel är på plats under Almedalsveckan för att berätta hur kemi är en del av lösningen på dessa utmaningar.

Under Almedalsveckan finns åtta medarbetare från AkzoNobel på plats i Visby, alla med olika expertisområden. Experterna arbetar inom hållbarhet, energi, stadsutveckling, HR, kommunikation samt forskning- och innovation. Genom att delta i olika debatter, seminarier och utställningar vill AkzoNobel visa hur kemi är en viktig byggsten för att skapa levande och hållbara städer.

- Kemi är grunden till allt och det är en kunskap vi gärna vill sprida. Genom vårt initiativ Levande städer försöker vi göra det mer åskådligt vilken nytta våra produkter gör inom hållbar stadsutveckling och hur vi tillverkar ingredienser till många andra viktiga vardagsprodukter, säger Lars Andersson, nordendirektör, AkzoNobel.

Initiativet Levande städer innebär att AkzoNobel är involverad i ett antal stadsutvecklingsprojekt där företaget bidrar med färg och kunskap om vad som bygger hållbara städer. Exempel på städer där arbetet sker är inom färg- och sysselsättningsprojektet Sätt färg på Göteborg samt ytterligare engagemang i bland annat Helsingborg och Stockholm. I Almedalen kommer AkzoNobel att ställa ut några av sina hållbara innovationer som ingår i byggandet av städer på Innovations- och kemiföretagens (IKEM) utställning om Cirkulär ekonomi den 6 juli. AkzoNobels representanter kommer även delta i politikermöten, seminarium och debatter där angelägna ämnen som hållbarhet, det svenska forskningsklimatet samt energi- och kompetensförsörjningsfrågor diskuteras.

- Almedalsveckan är främst en arena för att knyta kontakter. Vi vet av erfarenhet från tidigare år att många viktiga möten sker på plats i Visby, kontakter som vi sedan på hemmaplan kan utveckla till goda samarbeten och givande kunskapsutbyten, säger Lars Andersson.

Under veckan träffar AkzoNobels representanter politiker, organisationer, företag och företrädare för universitet och högskolor som är viktiga för företagets framtid som stor arbetsgivare i Sverige. AkzoNobel har 2700 medarbetare på tolv orter runt om i landet.

- Då vi är ett forskningsintensivt företag är det viktigt att vi har ständig tillgång till hög kompetens. För att garantera en god tillväxt av kemister krävs det fokus på kemi och naturvetenskap i skolan för att väcka barns och ungdomars intresse för ämnet. Det krävs också ett gynnsamt forskningsklimat för att vi fortsatt ska kunna bedriva en bra verksamhet här i Sverige. Detta är frågor vi både lyfter och driver i Almedalen, säger Lars Andersson.

Anne-Cathrine Hartmann, Kommunikationschef Norden
T +46 31 58 71 22 M +46 709 57 71 22
anne-cathrine.hartmann@akzonobel.com

Stina Welming
M +46 709 74 34 24
stina.welming@akzonobel.com

• Kemikalieindustri

• stadsutveckling
  • almedalen
  • levande städer
  • kemiföretag
  • färgföretag

Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg och ytskydd, som ingredienser till viktiga vardagsprodukter.

Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Cuprinol, Jozo och Nordsjö. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.