AkzoNobel öppnar fönstret för en ännu mer effektiv och hållbar framtid för fönstertillverkare

AkzoNobel kan nu erbjuda fönstertillverkare en ännu mer effektiv och hållbar lösning när härdningen av fönsterfärgen sker med 100% UV-ljus. Färgen torkar på sekunder vilket sparar tid i produktion, minskar energikostnaderna och påverkan på miljön.

RUBBOL 100% UV exteriör systemet är unikt och ingår i Sikkens sortiment. Det kräver ingen mixning av färger och genererar inga utsläpp, vilket gör produktionsprocessen mer hållbar och energieffektiv. Viktiga fördelar för många av våra kunder.

“Det kräver en stor investering att ställa om i produktion för att istället använda sig av UV-ljus för att härda färgen och vi vet att det i sin tur ställer höga krav och förväntningar på oss både när det gäller effektivitet och hållbarhet,” säger Simon Parker, Director AkzoNobel Industrial Coatings. “Vårt 100% UV RUBBOL exteriör system levererar nya möjligheter, kostnadsbesparingar i produktion och är ett system med väldigt hög kvalitet.”

”Det arbete vi gör i våra laboratorier och tillsammans med våra kunder ligger verkligen i framkant och resulterar i förbättrade lösningar både för miljön och för våra kunder”, säger Christian Lundberg säljchef AkzoNobel Wood Coatings. Jag tycker det är spännande att vi som företag är innovativa och nyfikna, det öppnar ständigt upp för nya möjligheter för oss och våra kunder”.

Färgsystemet består av spackel, grundfärg och topplack för träfönster. Den snabba härdningstiden med UV-ljus ger inte avkall på den teknik och kvalitet som Sikkens färger alltid levererar med garanterad lång hållbarhet.

Den nya 100% UV-ljus färgen testas och ingår i AkzoNobels globala weathering program, där kvalitet och hållbarhet testas i olika klimat- och väderförhållanden på våra teststationer i Europa, Nordamerika, Asien och Stillahavsområdet.

För ytterligare information, besök: www.sikkens-wood-coatings.com

• sustainability
  • fönster
  • färg
  • färgföretag

Inom AkzoNobel är vi 34 500 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg som ytskydd.

Idag är vi verksamma i över 150 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns International, Cuprinol, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.

I Sverige har AkzoNobel för närvarande cirka 1000 anställda på sex orter.