Festlig nyinvigning av Sergels Torg

Idag, den 28 maj, nyinvigdes Sergels Torg med festligheter och avtäckning av en målad pelare som fick symbolisera uppfräschningen av den 6 300 kvadratmeter stora takytan. 1 700 liter vit färg har gått åt för att måla hela ytan.

– Egentligen är det inte en nyinvigning, eftersom Sergels Torg aldrig invigdes när det stod klart för 44 år sedan. Så man kan säga att vi nu äntligen inviger det, säger Martin Rörby, sekreterare i Skönhetsrådet, Stockholms Stad och fortsätter:

– Det här är en speciell dag och en speciell plats för många människor. Sergels Torg är Stockholmarnas vardagsrum och en plats där människan är i centrum.

Iniativet till uppfräschningen av Sergels Torg kom ursprungligen från Polisen. Hans Örtendahl på Klarapolisen har förhoppningar om att det nu blir en plats där allt fler människor känner sig säkra.

– Kriminella personer drar sig för att vara på platser som är ljusa och fräscha. Jag tror att det kommer att göra skillnad, folk ska kunna känna sig hemma och trygga på Sergels Torg, säger han.

Projektet är ett samarbete mellan City i samverkan, Stockholm stad och AkzoNobel.

För mer information:

Maria Fiskerud, informationschef
AkzoNobel Corporate Communications Nordics (ACCN)
M: +46 734 029 097

Charlotte Agocs, projektledare
City i Samverkan
M: +46 709 85 09 28

• Arkitektur

• stockholm stad
  • city i samverkan
  • sergels torg
  • nordsjö

AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow's Answers Today™.