Sökes: 5,6 miljoner liter målarfärg – AkzoNobel lanserar ReCycle Paint Challenge

I Sverige säljs 80 miljoner liter färg varje år men det är långt ifrån all färg som hamnar på väggar eller tak. Sju procent av färgen används inte och det finns inga uppgifter på hur mycket som lämnas in till återvinningscentralen. En uppskattning är dessutom att en procent åker direkt ut i avloppet genom att penslar och rollers sköljs under rinnande vatten. Det motsvarar 800 000 liter färg – varje år. För att vi alla ska bli bättre på att återlämna överbliven färg lanserar AkzoNobel nu ReCycle Paint Challenge.

Färg som hälls ut i avloppet är en miljöfara och riskerar att förstöra reningsverken. Men det är alltså inte bara i avloppet som den överblivna färgen hamnar. Av resterande sex procent, eller 4,8 miljoner liter, blir mycket färg stående lång tid i källare eller garage innan det lämnas till återvinningscentralerna.

– AkzoNobel är världens största färgproducent och genom det nya projektet ReCycle Paint Challenge vill vi uppmärksamma svenskarna på problemet. Först och främst handlar det om att förändra allas vårt beteende och sluta skölja penslarna i vasken. Men det är också viktigt att lämna in överbliven färg till återvinningscentralerna. På så sätt kan den brännas och omvandlas till exempelvis fjärrvärme, säger Per Linander, VD AkzoNobel Decorative Coatings.

ReCycle Paint Challenge märks tydligast i Stockholm där AkzoNobel och Stockholm Stad samarbetar för att höja medvetandet hos stockholmarna. Centrum för insatsen är Sergels Torg där en portabel miljöstation finns på plats under 14-15 oktober. Här kan alla lämna in sin överblivna färg och därmed ta ansvar för miljön.

– Att 5,6 miljoner liter färg inte används och att vi inte vet hur mycket som återvinns är ett problem. En ungefärlig uppskattning är också att 800 000 liter färg åker direkt ut i avloppet genom att penslar och rollers sköljs av under rinnande vatten. Det skulle motsvara färg till 8 000 villor. Vi startar initiativet i år, men vi kommer att driva det under många år framöver med målsättningen att vi alla ska bli bättre på att lämna vår överblivna färg till kommunernas återvinningscentraler, säger MariaFiskerud, informationschef på AkzoNobel.

5,6 miljoner liter motsvarar också samma kvantitet vätska som om en vanlig vattenkran står och rinner, dygnet runt – i 907 dagar.

* Siffrorna för såld och återvunnen färg är uppskattningar från kemibranschen.
_ _ _

För mer information:
Maria Fiskerud, informationschef
AkzoNobel Corporate Communications Nordics (ACCN)
M: +46 734 029 097, E-post: maria.fiskerud@akzonobel.com