11 nationaliteter på Mantorp Park

11 nationaliteter på Mantorp Park

Nu i helgen den 19-20 juli arrangerar Mantorp Park för första gången en internationell stortävling i Drifting. Med Drift Allstars kommer de bästa förarna från Europa och hela 11 nationer är representerade.

– Vi har fått köpa in en del nya nationsflaggor och frågan är om det någonsin varit så många länder representerade på Mantorp Park samtidigt, säger Mikael Andersson på Mantorp Park.

Målsättningen med tävlingen är att ge den svenska publiken möjlighet att uppleva sporten på toppnivå, samtidigt som de svenska förarna ska få möjlighet att mäta sig och se hur de klarar sig i internationell konkurrens. Därför är tio av Sveriges absolut bästa förare är inbjudna, efter att ha presterat på topp nivå på tidigare evenemang under året.

Drift Allstars ses av många som ett inofficiellt europamästerskap med åtta deltävlingar i lika många länder.

– Detta kommer bli årets snabbaste bana där förarna kommer få manövrera bilarna i uppåt 180 kilometer i timmen och dessutom med sladd, säger den irländske promotorn för Drift Allstars Niall.

Att det kommer bli tuff körning och spektakulära race råder det ingen tvekan om. Drifting är en av de mest publikfirande och imponerande motorsportsgren att titta på.

De inbjudna förarna från Sverige är:

Alexander Granlund, Karlstad

Jim Olofsson, Bjurholm

Andreas ”MadMange”, Norrköping

Jocke Sjöö, Linköping

Daniel Johansson, Linköping

Johan Halvarsson, Ludvika

Dennis Martinsson, Mjölby

Rasmus Möller, Kvidinge

Fredrik Sjödin, Sundsvall

Johan Andersson, Linköping

För ytterligare information kontakt Fredrik Sjöqvist, Mantorp Park, 0706-26 12 60 eller fredrik.sjoqvist@fabas.se.

Driftingen är en förhållandevis ung sportgren som formades i Japan, bygger på bilkontroll. Föraren ska under hög fart köra med bilen på ”ställ” och följa en utstakad bana. Här kör man också i par och då gäller det att följa ledarbilen och lika tätt.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge och Polen. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK. FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.