Omkring 400 snygga lastbilar från Norden och övriga Europa deltar i 2023 års Nordic Trophy på Trailer Trucking Festival på Mantorp Park. På fredagskvällen samlas de till en mäktig ljusshow. Foto: Joachim Cruus.

Årets tyngsta event på Mantorp Park. Trucking Festival för 20:e gången!

Anrika Nordic Trophy, den prestigefyllda tävlingen om vilken lastbil som är den snyggaste, drogs igång redan 1980 av tidningen Trailer. Två år senare arrangerades tävlingen på Mantorp Park i samband med den första upplagan av Trailer Trucking Festival.

I år är det dags att arrangera Trucking Festival för 20:e gången, just på Mantorp Park, och det blir den 43:e Nordic Trophy-tävlingen i ordningen som ska avgöras i samband med detta.

400 högklassiga bilar från 14 länder i Europa kommer delta: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Lettland, Polen, Tyskland, Nederländerna, Belgien, England, Frankrike, Schweiz, Österrike och Turkiet.

Nordic Trophy är en tävling som värnar truckerkulturen. Besökarna på Mantorp Park kommer alltså att välkomnas av en färgsprakande samling customtruckar från Europas alla hörn. Det blir hänförande lacker, glänsande krom, luxuösa inredningar, fräcka byggnationer och finurliga transportlösningar.

Många av bilarna ser ut som rullande konstverk, men det är viktigt att nämna att 99 procent är yrkesfordon som till vardags används i dagligt arbete ute på åkerier.

Nordic Trophy avgörs på lördagen men sparkar igång redan under fredagen då de tio vassaste bilarna från förra årets tävling, de som tävlar i Mästarklassen, finns på plats.

Regerande mästare är Juha Ristimaa från Seinäjoki i Finland som tävlar för tredje året i rad med sin fantastiska ”Iceman”. Ett Scania 650S dragbil med trailer i mustigt rött och med Formel 1-stjärnan Kimi Räikkönen som tema.

– Det ska bli jättekul att få komma till Sverige och Nordic Trophy igen. Det är alltid hög klass på startfältet så jag vet att det kommer bli en tuff tävling. Jag ser fram emot att kolla in medtävlarnas bilar, säger Juha med entusiasm inför årets batalj.

Den stora branschutställningen, som står för nyttan på festivalen, har i år samlat ett rekordstort antal aktörer. Närmare 100 utställare visar upp sina produkter. Alla de stora lastbilsmärkena finns på plats; Volvo, Scania, Mercedes, MAN och DAF. Flera av dem kommer att erbjuda besökarna möjligheten att provköra.

Utöver lastbilstillverkarna ställer påbyggare, kran- och släpvagnstillverkare och en mängd andra företag inom tillbehörsindustrin ut sina produkter och presenterar sina nyheter.

– Det känns fantastiskt kul att få presentera en rekordstor branschutställning i kombination med ett högklassigt startfält i Nordic Trophy med de bästa lastbilarna i Europa. Vi förväntar oss en stor tillströmning av besökare från både när- och fjärran, detta är en festival där det finns något för alla att se på, säger projektledare Anders Blomgren.

För publikens underhållning är det väl sörjt. Den före detta truckracingföraren och fartfenomenet Boije Ovebrink från Motala kommer finnas på plats tillsammans med ett stort antal medlemmar i Volvo FH16-klubben. De kommer bland annat att kora ”Sveriges Tuffaste FH16”.

Boije visar även upp sin kraftfulla Volvo ”The Iron Knight” som han varit på turné med runt stora delar av världen. Kraftkällan är en rak sexa som genererar häftiga 2.400 hästkrafter.

Även customkungen Svempa Bergendahl, 84 år från Stockholm och en levande legend i lastbilsvärlden, är på plats, visar upp showtruckar och delar tillsammans med Trailer och sponsrande företag ut fina priser till deltagarna i Nordic Trophy.

Utöver detta blir det bland annat spektakulära FMX-uppvisningar, SM i krankörning, veteranbilsutställning, modellbilsutställning i form av Mini Nordic Trophy, magnifik ljusshow och en hel del annat smått och gott för hela familjen under dagarna två.

För mer information och ackreditering samt vid önskemål om högupplösta bilder, välkommen att kontakta:

Tomas Ek 070-650 73 74, tomas.ek@fabas.se

Tidsprogram

Fredag 25 augusti

10.00 Festivalen och branschutställningen öppnar

11.00 FMX-uppvisning vid Mästarklassen

16.00 FMX-uppvisning vid Mästarklassen

17.00 Branschutställningen stänger

21.30 Ljusshow på Nordic Trophy-området

23.00 Festivalen stänger för dagen

Mästarklassen i Nordic Trophy finns på plats hela dagen

SM i Krankörning i Hiab Sveriges regi under dagen i monter C3

Lördag 26 augusti

09.00 Festivalen och branschutställningen öppnar

09.00-14.00 Publikröstning i Nordic Trophy & Mini Nordic Trophy

11.00 FMX-uppvisning vid Mästarklassen

15.00 FMX-uppvisning vid Mästarklassen

17.00 Prisutdelning på Nordic Trophy-området

17.00 Trailer Trucking Festival stänger.

Samtliga Nordic Trophy-bilar finns på plats hela dagen

SM i Krankörning i Hiab Sveriges regi under dagen i monter C3

Mini Nordic Trophy pågår under dagen i Depåbox 1 och 2 intill branshutställningen

Tidsprogrammet är preliminärt. Reservation för eventuella ändringar.

Trailer Trucking Festival arrangeras av Trailer Magazine i samarbete med Mantorp Park AB.