Albinsson & Sjöberg satsar på nya tidningar inför 2011

Karlskronaförlaget Albinsson & Sjöberg har under hösten 2010 satsat på tidningsverksamheten. Nya magasin har kommit till i tidningsfamiljen, såsom Traktorvärlden, Klassiska Båtar och Soldat & Teknik.

TraktorVärlden lanserades i oktober/november 2010 och utkommer under 2011 med 6 utgåvor. En tidning för alla med traktorhytten som arbetsplats, och som förutom spännande reportage även erbjuder nyheter samt tester och guider av traktorer, redskap och andra maskiner.

– Det är fantastiskt roligt att intresset för traktorer är så stort att vi kan göra ännu en tidning om ämnet, säger TraktorVärldens redaktör Göran Svensson, som även är chef för veteranmagasinet Traktor som lanserades 2007.

I december fick Klassiska Båtar nytt liv. Såväl innehåll som form har vässats och tidningen är nu ett förstklassigt livsstilsmagasin för entusiaster. Den största nyheten är att tidningen numera ger råd och tips i steg-för-steg-form till alla som själva vill underhålla och renovera sin båt. Minst fyra nummer planeras under året.

– Vi ville göra en ännu bättre tidning för de riktiga båtentusiasterna, säger Klassiska Båtars redaktör Anders Værnéus. Med ny logotyp och ett förbättrat innehåll som ger nytta åt läsarna i deras hobby, känns tidningen verkligen helt ny och fräsch.

Den 28 januari är det ytterligare en nypremiär. Då kommer Soldat & Teknik ut med sitt första nummer på egna ben. Tidningen testades under 2010 som en så kallad oneshot. Mottagandet bland läsarna blev så stort att Förlags AB Albinsson & Sjöberg nu beslutat ge ut den som periodisk tidskrift med fyra utgåvor. Här kan man läsa om militära fordon, flygplan och fartyg samt om eldsjälarna som vårdar minnet av det svenska försvaret under 1900-talet.

– När andra tidningar skriver om krig, slag och årtal, sätter Soldat & Teknik fokus på människorna och maskinerna inom det militära, säger tidningens redaktör Kjell Engström. Vi blev helt överväldigade av responsen från läsarna, och fortsätter nu att gräva i gamla arkiv och be läsarna berätta sina bästa lumparhistorier.

Förutom dessa nya tidningar har två andra titlar överlåtits till nya ägare. Det gäller RPM Magazine och Båtmarknaden.

De här tidningarna ingår sammanfattningsvis nu i förlagets tidningsfamilj för närvarande 18 till antalet:

•                Bilsport

•                Trailer

•                4 Wheel Drive

•                Allt om MC

•                Fyndbörsen

•                Nostalgia

•                Bilsport Classic

•                Bilsport-Börsen

•                Trucking Scandinavia

•                gatbilar.se

•                ClassicBörsen