Hemmasonen Bertil Wilhelmsson premiärvisar sin Volvo från 1934 som nyligen var med i finalen ” Sveriges snyggaste Bil”. FOTO: MATTIAS LARSSON/BILSPORT

Allt klart inför bilbyggarnas höjdarhelg!

VALLÅKRATRÄFFEN 18-19 SEPTEMBER 2021

Helgen för Vallåkraträffen 2021 är äntligen här! Restriktionerna i Sverige lättar efter att bil- och motorhobbyn har stått på vänt i ett och ett halvt år.

Arrangören har arbetat under lång tid för att få ihop årets evenemang. Nu pågår slutspurten för att få allt på plats på Enoch Thulins flygfält i Vallåkra strax söder om Helsingborg. Portarna öppnas lördagen 18 september och söndagen 19 september.

– Tack alla ni som gjort det omöjliga möjligt, hälsar projektledaren Per Östman och fortsätter:

– Vi har fått klartecken som mässa och offentlig tillställning, vilket möjliggör att arrangera på hela det stora området. Det innebär en kilometer lång yta ända ner till flyghangarerna där företag som SC Styling och V-parts öppnar upp sina biltillbehörsbutiker.

Under lördagen kommer hela flygrakan vara fylld med häftiga hot rods, veteranlastbilar och alla topprenoverade veteranbilar i ”Lergökarallyt”.

På söndagen fylls flygrakan med spektakulära, ombyggda bilar i Meguiars Show´n Shine Area. Där kommer en jury att bedöma hundratals bilbyggen som tävlar om äran och priser värda över 150.000 kronor. Bland annat resor till Oslo Motor Show.

– Här är inga bilbyggen ”lagom”. Det handlar om hantverk, skapade av landets bästa bilbyggare. Kalla det SM i bilbyggeri om du vill! Bland annat genomförs finalen i ”Sveriges Häftigaste Volvo”. Det var ju så det började en gång, för många år sedan, när tidningen Bilsport skapade begreppet ”Vallåkra-Volvo”, förklarar Östman.

Projektledningen välkomnar alla nyfikna entusiaster att komma till årets Vallåkraträff där det självklart även erbjuds möjlighet att köpa en kopp kaffe, en godisbit eller någon god maträtt i någon av de olika foodtrucks/restauranger som finns på det 170.000 kvadratmeter stora området.

Angående restriktioner hälsar Östman följande:

– Som alla känner till öppnade Danmark upp den 10 september och Sverige kommer släppa alla restriktioner den 29 september. Så vi är mittemellan. Därför rekommenderar vi att du vaccinerar dig för att skydda dig själv och andra.

Till och med det kan du klara av på Vallåkraträffen 2021. Vaccinsamordnare Fredrik Jonsson, Region Skåne, erbjuder vaccination i ett tält precis innanför huvudentrén.

– Välkommen till bilbyggarnas höjdarhelg. Vi gör allt för att skapa något extra nu när vi äntligen kan börja träffas igen, hälsar Östman som minst sagt är på språng just nu, dagarna före Vallåkraträffen 2021.