Auvinen vann igen

Auvinen vann igen

Det blev Mika Auvinen som vann Nordic Trophy 2011 på Mantorp Park med sin Scania R620 ”Gunfighter”. Det var fjärde gången titeln gick till finländaren och frågan är om det inte small högst den här gången. Glädjetårarna sprutade i alla fall när Mika Auvinen äntrade scenen som ägare till Nordens finaste lastbil.

Bröllopsdag är inget som hindrar en sann entusiast. Mika Auvinen firade sin genom att vinna Nordic Trophy 2011 medan hans kanske största fan, hans fru, som följde tävlingen via telefon hemma i Finland.

– När jag ringde och sa att jag vunnit tävlingen så grät hon, säger en sprudlande glad Mika Auvinen minuterna efter han tagit emot den ärofulla pokalen i Nordic Trophy.

Fjärde vinsten är något alldeles extra för Mika Auvinen, han är nu uppe i samma antal vinster som konkurrenten och vännen Juha Ristimaa.

– Att vara uppe på samma nivå som Juha är något alldeles speciellt. Detta är fantastiskt, säger Mika Auvinen glädjerusigt.

11.000 besökare fick chansen att se vinnarbilen under en strålande solskensdag på Trailer Trucking Festival på Mantorp Parl. Nästa gång det blir Nordic Trophy är på Elmia i Jönköping 2012. Då lovar Mika Auvinen att komma med en ny bil.

Tvåa i Nordic Trophy blev Ekdahls Åkeri från Malmö med Volvo FH16 Road Cruiser och trea kom nykomlingarna Renax Stängsel från Norrköping med en Scania R500 betongbil.

Resultat Nordic Trophy

1. Kuljetus Auvinen, Finland, Scania R620 bulkbil.

2. Ekdahls Åkeri, Malmö, Volvo FH16 styckegodsbil.

3. Renax Stängsel, Norrköping, Scania R500 betongbil.

Mästarklassen

1. Kuljetus Auvinen, Finland, Scania R620 bulkbil.

2. Ekdahls Åkeri, Malmö, Volvo FH16 styckegodsbil.

3. Trans Härmä, Finland, Scania R560 styckegodsbil

4. T Gahnes Åkeri, Visby, Scania R480 lastväxlare.

5. TDL Entreprenad, Sjövik, Scania R620 dragbil.

Utmanarklassen

1. Renax Stängsel, Norrköping, Scania R500 betongbil.

2. Karhuline ky, Finland, Scania R500 dragbil.

3. AR Freight, Finland, Scania R730, dragbil.

4. Kuljetus Ristimaa, Finland, Scania R560, styckegodsbil.

5. Kuljetus-Jalava, Finland, Scania R560 dragbil.

Bildtext: Mika Auvinen vann Nordic Trophy 2011.
Foto: Joachim Cruus, Trailer. Bild finns att ladda ned på fabas.se/press.