Bilsportshow inleder Bilsportgalan

Under lördagen blir det fartfylld bilsportshow mitt i industrilandskap när Svenska Bilsportförbundet och tidningen Bilsport genomför sin Bilsportgala. Dagen inleds med evenemanget Race of Norrköping med Drifting och Crosskartshow vid Holmentornet bakom Flygeln.

- Race of Norrköping är ett evenemang för att visa upp bilsporten, vi bjuder på en häftig bilsportshow i centrala Norrköping, det blir utställning av olika tävlingsbilar och andra fordon och utställare, säger Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svenska Bilsportförbundet.

Evenemanget är kostnadsfritt och riktar sig till alla, stora som små och för barn blir det bland annat prova på i Radiostyrd Bilsport, provsittning av Crosskart och annat spännande. Klockan 11.00 börjar evenemanget och sedan är det shower klockan 11.30, 12.30, 13.30, 14.30 samt 15.30 med bland annat driftingföraren Mikael Svensson från Norrköping.

- Klockan 13.00 börjar eftermiddagens prisutdelning där SM och RM medaljer delas ut för 2013-års prestationer i bland annat rally, karting, dragracing och historisk bilsport. Det sker inne i flygeln och dit är också allmänheten välkomna, fortsätter Jörgen Ekwall.

Klockan 19.00 öppnas dörrarna till årets Bilsportgala för anmälda gäster. Både nationella och internationella framgångar av svensk motorsportselit ska hyllas. Ytterligare medaljer för SM och RM delas ut, då för olika klasser inom racing och bilorientering.

Det hedersfyllda priset Bilsport Award, som delats ut av tidningen Bilsport sedan 1997, premierar årets förnämsta prestationer inom svensk bilsport. Bilsport Award delas ut i racing, rally, rallycross, dragracing och karting. Alla vinnarna går att läsa om på www.bilsport.se. Bland pristagarna röstar Bilsports läsare fram årets senior respektive junior som offentliggörs under Bilsportgalan.

Mer information på: www.bilsportgalan.sbf.se

Press välkomnas under lördagen: 11.00-16.00 Race of Norrköping, Holmentornet bakom Flygeln. 13.00-16.00 Prisutdelning i Flygeln 19.00 Bilsportgalan börjar i Flygeln (anmälan behövs) Presskontakt: Svenska Bilsportförbundet Jörgen Ekwall 070-200 62 06 Tidningen Bilsport Linda Hugosson 073-048 45 77

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Polen och Ryssland. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK. FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.