Bjørn Larsens Bel Air tog titeln Norges Flotteste Bil 2012

I helgen avgjordes finalen i tävlingen ”Norges Flotteste Bil 2012”. Tio bilar hade valts ut av en jury och därefter har man kunnat rösta på sin favorit dels på nätet, dels under finaldagen på den stora bilträffen med över 1 000 bilar; Bilsport Classic Grensetreff i Halden.

På anrika Fredriksten Festning kunde publiken se de tio finalisterna i verkligheten och när alla röster räknats samman stod Bjørn Larsen från Trøgstad med träffens största pokal i sin hand.

Bjørns välbyggda Chevrolet Bel Air 1955 hade erövrat den ärofyllda titeln ”Norges Flotteste Bil” och kommer i höst att tävla mot bilar från Sverige och Danmark då ”Skandinaviens Flotteste Bil” ska koras på Oslo Motor Show i Lilleström 26–28 oktober 2012.

Klart är också att Trond Vestad, Halden, med sin Buick Convertible 1949 och Svein Sagebakken, från Høyanger, med sin Ford Coupé 1932 kommer – förutom Bjørn – att kämpa om samma titel på mässan.

Bjørn köpte sin vinnarbil redan 1987 men då var den inte i samma fantastiska skick som idag.

– Jag körde med Chevan i tio år därefter åkte den in i garaget, säger Bjørn som tog god tid på sig att genomföra renoveringen som skulle resultera i utnämningen Norges Flotteste Bil.

Bel Airen är byggd med ny teknik men med bibehållen klassisk design.

– Jo, jag ville behålla de vackra linjerna men samtidigt ha en bekväm och modern vagn att åka med, säger Bjørn

En helt ny 427-crate-motor ligger under huven och är sammankopplad med en specialbyggd 4L60E-automat. Alla instrument är digitala men ser ändå ut som de gjorde 1955. Fram- och bakvagn har uppgraderats och inredningen i skinn är sydd i Sverige.

Ett utförligt reportage om Bjørns 15 år långa renovering kommer i Bilsport 19 samt i Bilsport Classic nummer 10.