Edward Hald i fokus på Karlskrona Porslinsmässa

Årets tema på Karlskrona Porslinsmässa är Edward Hald. Den kände konstnären och formgivaren var verksam på Karlskrona Porslinsfabrik åren 1925—1933. Förutom porslinsmässa blir det också antikmarknad. Arrangemanget äger rum på Karlskrona Porslinsmuseum den 2-3 november.

Karlskrona Porslinsmässa hålls vartannat år och den här gången är temat Edward Hald som var konstnärlig ledare på Karlskrona Porslinsfabrik under åren 1925--1933. Edward Hald rekryterades från Rörstrand och ritade en lång rad modeller och dekorer i en elegant, stram stil, vilket passade för det tunna fältspatporslin som var fabrikens specialitet. Hans verk placerar sig som tydliga exempel på det som med en fransk term kallas art éco.

Under årets arrangemang kommer Fibben Hald, son till Edward Hald, att samtala om sin fars konstnärskap med kulturjournalisten Märta Holkers.

Därutöver blir det antikmarknad. Naturligtvis håller både Karlskrona Porslinsmuseum och Café Porslinan öppet under mässdagarna, kl 10-16.

– Vår ambition är att locka både unga och gamla till porslinsmässan, och att samtidigt visa de vackra föremålen som är resultatet av en 50-årig verksamhet i Karlskronas historia, säger Margaretha Sjöberg, grundare av Karlskrona Porslinsmuseum.

Det finns för övrigt endast tre fabriksmuseer i Sverige, och förutom i Karlskrona, så finns redan nämnda Gustavsberg samt Rörstrands i Lidköping.